22 oktober 2013

Levainbröd!

Levain är det tjusiga franska namnet på vitt surdegsbröd som är ljuvligt gott till en kopp thé, gärna med en god marmelad till eller bara en god ost.
Den är väldigt lätt att baka om man bara får ordentlig fart på surdegen. Min surdegsguru Martin, http://paindemartin.blogspot.se, är en riktig inspirationskälla. Han har fått mig att experimentera lite med surdegarna. I mitt Levainbröd byter jag ibland ut några deciliter vetemjöl mot kornmjöl som ger en fylligare smak till brödet. Nu testade jag att byta någon deciliter mot dinkelmjöl och en deciliter sojamjöl. Det blev jättegott!
Nästa gång ska jag testa att ha i lite äpple, might work.

Jag använder bakformar till brödet och som syns på bilden blir bröden riktigt höga och fina. För att få nybakat till frukost ställer jag bakformarna i kylskåpet över natten och gräddar bröden tidigt på morgonen. Finns det någon godare doft att vakna till än nybakat bröd?
Jo, min passion är nog att baka, men numera blir det mer sällan tyvärr. Lilla E bor ju inte längre här hemma och Herr B är borta flera dagar i veckan så det känns rätt trist att baka för mig själv. Jag som dessutom har gått ner en massa trivselkilon behöver ju inte återställa dem med gott bröd trots att det är helt socker- och fettfritt. Levainbrödet går alldeles utmärkt att frysa och så länge jag underhåller surdegarna så kan jag baka när det behövs.

Idag vaknade jag vid femtiden av att regnet smattrade mot rutan. När jag legat och lyssnat på det en stund med vovvarna tätt intill mig, den ena vid mina fötter och den andra bakom min rygg, blev jag klarvaken.
Det är väldigt mörkt ute vid halvsextiden och extra mörkt när regnet gör asfalt och stengångar svarta. Jag gick ut för att hämta morgontidningarna och tvingade med mig vovvarna som inte är så pigga på att blöta ner sina små tassar. Men med en godisbit i fickan går det att få dem att skyndsamt kissa och rusa in igen utan att väcka hela grannskapet.

Jag gillar definitivt hösten!

Inga kommentarer: