25 juni 2013

Sommar!

 
Mycket har hänt sen jag satt här vid datorn i lugn och ro senast.
 Lilla E och jag for till Peking i slutet på maj för att fira Victors studentexamen. Det var väldigt festligt vid Konfuciustemplet där de nybakade tågade in efter trummande munkar och skolans digniteter. Sen satt både vi och studenterna i gassande solsken i två timmar och våndades i den närmare 40-gradiga värmen medan ceremonin pågick.
Efter det började festligheterna med fantastiska restaurangbesök och allmän glamman i dagarna två. Victor och Lilla E hade redan varit på förfester och sedan blev det självklart efterfester, tur de är unga och orkar...!

När jag kom hem hade sommaren dundrat in i min trädgård. Tur att jag så ihärdigt hade förberett det genom att rensa och städa innan jag åkte. Men de tidiga pionerna som jag alltid väntar på sjöng tyvärr på sista versen. Bra att jag har pionsorter som blommar efter varandra, just nu blommar de rosavita som alltid vid Lilla E:s födelsedag.

Och nu har den efterlängtade midsommaren också passerat.
 Vicky och CK med grabbarna kom på torsdagen och någon timme senare kom också Joachim och Annika med Viola och Lilla E och korken på magnumflaskan champagne kunde öppnas och därmed midsommarfestligheterna.
Det har varit en helt underbar midsommar med fint väder, mängder av god mat, galna lekar och massor av skratt!
På midsommardagen for alla utom jag till Lerinmuséet.
Här sitter de som inte behöver stå och stirra på tavlorna, utan registrerar allt direkt.
På kvällen åt vi oss halvt fördärvade av CK:s gudomliga revbensspjäll och rabarberpajen som Viola gjort.
Sen blev det Charader med ömmande magmuskler av skratt och senare Rappakalja med konjak!

På söndagen for Joachim hem med familjen och Lilla E som jobbar ytterligare en vecka innan hennes semester börjar.
På eftermiddagen fick vi besök av släktens senaste nytillskott, lilla Sia, 9 veckor gammal.
Här sitter jag och håller hennes pyttelilla fot i handen och önskar att det fanns fler bebisar i familjen... jaja, man kan inte få allt man vill!

Nu har vardagen återvänt. Herr B har åkt till Stockholm för att jobba till torsdag, Vicky med familj for via Örebro tillbaka till Stockholm för att ställa i ordning lägenheten och kvar blev vovvarna och jag.
Jag misstänker att vovvarna tyckte det var skönt att lugnet lägrade sig igen, för de har sovit mest hela dagen.
Jag tyckte det blev ovanligt tomt och tyst i huset.
Jag återkommer med fler sommarrapporter!





Inga kommentarer: