24 april 2013

Sädesärla och bofinkar!

Herr B for till Karlstad för att köpa nån pryl till dammpumpen. När han kom hem hade han köpt en himla massa penséer som han tyckte jag skulle plantera ut på diverse ställen. Nu var det inte det jag hade haft i fokus, men det fick naturligtvis prioriteras. Jodå, han kan plantera också, men det blir liksom inte som jag vill ha det och eftersom det är jag som är hemma jämt och ser allt, är det bäst att jag får som jag vill i det fallet.
Penséerna hamnade i krukor på portstolparna och i den stora krukan vid grillen. Några skarpt gula fick bo vid dammen och lysa upp området där.

Det blev gjort en hel massa i trädgården under helgen. De förhatliga presenningarna över poolen är borta och kvar är bara plåtarna som fått gluggar för att den tjocka isen ska smälta fortare.
När isen väl smält blir det grundlig rengöring av duken och allt skräp som blåst ner ska tas bort. Sen blir det klorering och dags för det första doppet! Jag tror Lilla E badade den tolfte maj en gång, men då var det inte nån badvänlig temperatur i vattnet trots att det var jättevarmt i luften.

Den tjugonde april såg jag den första sädesärlan när den trippade runt vid poolen och det är väl ungefär vid den tiden den har kommit varje år. En jätteflock med bofinkar har också hållit hus på backen under min fågelmatare där de har frossat på frön som ramlat ner. Nu har jag tagit ner fågelmataren och tvättat den och stuvat undan den till nästa vinter.
Herr B har varit och hämtat gårdsgrus och fyllt på vid bilinfarten. Han har också saltat där rejält så jag slipper jobbet med att dra upp ogräs. Saltet håller effektivt borta allt som vill växa i gruset och likadant på alla stensatta gångar i trädgården. YaY!

Idag är det en mulen och blåsig dag. Jag kände ingen större lust att gå ut på promenad så vi har härjat lite i trädgården istället. Jag har borstat Rio där, som nu fäller kopiöst och det verkar som om det inte finns nån ände på det. Meimei släpper ännu inte ett enda strå, så det kommer att bli utdraget med evig borstning och dammsugning två gånger om dagen. Ingen idé att ens plocka undan dammsugaren just nu.
När vi var ute kom en drös med skolelever med jättelika plastpåsar förbi. Det är tydligen dags för den årliga städdagen utmed gator och dikesrenar. Bland eleverna gick Lilla E:s gamla favoritlärare från högstadiet. Han hälsade glatt på mig och är sig så lik med den snygga hästsvansen.

Ikväll blir det TV3 och programmet "Hotellräddaren" där Janne och Donna blir 'räddade', hur nu det ska gå till....
 


1 kommentar:

Victoria sa...

Hotellräddaren, va kul! Vill ju jag se! Önska jag hann!