14 oktober 2013

Hösten är här!

En kopp thé i mina nya fina muggar, lite tända ljus och en varm vovve i knät när höstmörkret faller, det är lycka det.
Dagarna har varit fina med flammande färger på träden och en klarblå himmel när vi varit ute på promenaderna. Det har visserligen varit frost en del nätter men luften har varit hög och frisk.
Dagen började väl inte helt perfekt idag genom att Herr B försov sig, men vi effektiviserade hans färd till tåget genom att jag skjutsade honom så han slapp bestyret med att parkera i garaget och gå till stationen därifrån.
När jag kom hem igen var tröttheten som bortblåst. Klockan var knappt halv sju så jag tog tag i dagens bestyr. Det blev ett besök i tvättstugan och städning av köket.  Vovvarna och jag tog senare en tur till Bergvik  där de vaktade bilen medan jag var inne på Maxi.
Eftersom jag gått över till mer nyttig kost, äter jag mycket frön och nötter och de är väsentligt billigare på Maxi än hemma i vår lokala ICA-affär. Jag äter soja-yoghurt till frukost och den sorten jag gillar finns bara på Maxi.
I helgen gjorde jag en äppelpaj som var hur god som helst. Jag byter ut mjöl mot lite blandade mjölsorter som till exempel mandelmjöl och havregryn, minimerar sockret och använder honung som sötningsmedel istället. Sen hackar jag hasselnötter över äpplena. Väldigt smakrikt blir det och jag hoppar gladeligen över vaniljvispet vilket bara ger tomma kalorier som jag inte behöver.

Min enda svaghet just nu är det där förbaskade aprikosbrödet som Herr B får i uppdrag att köpa med sig från Gateau när han kommer hem från Stockholm. Förra veckan bestämde jag mig för att baka eget aprikosbröd och satte igång en surdegsgrund. Den ville inte komma igång trots att jag gjorde allt enligt receptet. I morse upptäckte jag att det dessutom hade kommit tendenser till mögel på ytan, och då for den i vasken direkt. Nu provar jag igen och använder ett annat rågmjöl så får vi se hur det går.

Inga kommentarer: