17 oktober 2013

Lite höstbestyr

I år har vi översvämmats av äpplen och det bara från ETT träd. De andra träden har burit frukt också men i mer normala mängder. Herr B har varit till tippen varannan dag med dessa mängder och det har känts lite hemskt att ingen tagit reda på åtminstone en del av dem. Någon äppelkaka har det väl blivit och äppelpaj också, men det har inte märkts i mängden. Jo, jag har sparat lite i korgar, men de står sig nog inte särskilt länge trots att jag har dem i uterummet.

Idag är det en regnig dag så det blev bara en kort morgonpromenad. Det mesta i trädgården är iordningställt inför vintern och på teven varnades det för att den första snön kan komma i morgon. Det är fortfarande plusgrader ute på dagarna men nätterna börjar bli kyliga.
Det fick mig att idag stoppa vovvarna i bilen för en åktur till Lantmännen. Där inhandlade jag tre hinkar med olika sorters fågelgodis för nu är det dags för det, påminde min fågelskådande son mig när vi talades vid sist.
Så nu är fågelmataren fylld med solrosfrön, jordnötter och vildfågelfrön och upphängd i gammelsyrenen som jag har uppsikt över från köksfönstret. Det är jätteintressant att se på fåglarna när de hittat mataren. Synd bara att jag är så dålig på att identifiera fler än de allra vanligaste sorterna.

Nu ska jag lämna ett starkt boktips: "Livet efter dig" av Jojo Moyes! Titeln är väl inte den bäst valda, men oj, vilken läsvärd bok! Innehållet väcker funderingar och är ett bra ämne att diskutera. Läs den, Vicky!

Inga kommentarer: