15 januari 2014

Snö, snö och iskonvaljer

Nu har det snöat utan uppehåll i två dagar och det ser inte ut att mattas av. I natt kom det nog tre decimeter, men som tur är, är snön lätt och fluffig så det är inte speciellt tungt att skotta. Men visst känns det i ryggen av den ovana övningen.
Nu när jag tittar ut genom fönstret ser jag att det har börjat bli rejält tätt mellan flingorna och jag lär väl få gå ut och göra om allt ett par gånger till innan Herr B kommer hem så han kan ta sig in på kryckorna utan bekymmer.

Min lilla bil som jag borstade av igår kväll har nu ett tjockt täcke av snö på sig igen. Ingen idé att hålla på och borsta av den mer innan snön har slutat falla.
Jag hör snöplogarna på avstånd men vår gata ligger långt ner på plogningslistan så jag får vara glad om den kommer idag.

Nu har det äntligen kommit upp en stängel med pyttesmå liljekonvaljer på. De doftar svagt men tydligt och det känns lite häftigt att ha dem i fönstret när snön vräker ner där ute.

För övrigt är nu julen nästan helt undanplockad och det känns lite tomt och vardagligt igen. Får nog hitta på något kul att pyssla med under transportsträckan fram till våren eller ägna mig åt mina julklappsböcker.
Jag har snart läst klart andra delen av Haruki Murakamis 1Q84 och ser fram emot att få läsa den sista delen då det läskiga dramat förhoppningsvis får en bra upplösning. Han är verkligen en avundsvärt skicklig författare som får mig fängslad av ämnen som inte intresserar mig i normala fall.
Tack Lilla E som prackade på mig böckerna!


1 kommentar:

Victoria sa...

Men shit vad snö det kommer!!! Här har det bara varit lite varmare väder de senaste dagarna och med det mycket sämre luft helt plötsligt igen...tyvärr. Jag hoppas på lite vind i helgen så vi får klarare luft tillbaka. Jag hade ju blivit bortskämd med förhållandevis ren luft den här vintern, men nu ser det skitigt ut som vanligt.
Sitter mest inne och läser.