20 januari 2014

Inlagda rödbetor och fågelkvitter

Nu är det länge sen jag hade med en bild på mina vovvar, så här kommer det en. De väntar på kvällsmat och undrar varför jag sitter på golvet och knäpper med kameran istället för att ställa ner matskålarna. De är inne i en bra matperiod just nu och äter upp ordentligt. Det kan ju bero på att det blivit riktigt rejäla promenader. Ingalill och Lennart tog med dem ut på en lång runda i lördags eftermiddag och det blev kaffe med konjak som belöning. Ja, inte till vovvarna då, de fick en tuggpinne med omlindat bacon på.
Idag är det en solig och vindstilla dag så vi tog en timmes promenad runt byn. Lite kall blev jag om knäna men annars var det riktigt skönt trots att det är -6 grader.

Igår skulle Herr B och jag äta rödbetor med chevré så vi inhandlade rödbetor. Ekologiska ska de vara förstås, enligt Lilla E som håller stenkoll på sånt. Nu fanns de ekologiska bara i en stor påse och jag fick köpa den trots att det inte går åt mer än några stycken till den goda förrätten.
Men då kom jag på att man kan ju lägga in rödbetorna som blir över. Sagt och gjort.

Tre burkar blev det och jag kände mig ganska präktig som gjort en riktig husmorsgrej. Nu funderar jag på maträtter som rödbetorna passar till. Kalops låter lite segt och trist, nåt annat finns det väl?

Till min fågelmatare har det kommit mängder av småfåglar igen. De flyttar på sig när den lilla flocken med kajor kommer susande. En av kajorna är riktigt försigkommen. Han pillar ut en massa frön ur mataren som de andra "grabbarna" som väntar nedanför, glatt mumsar i sig. Rätt intressant att titta på samarbetet, för det är väl så det är?

Nu ska jag ta itu med att städa ett skåp som har bett om det en längre tid!

2 kommentarer:

Victoria sa...

Ujujuj, vad du är hushållsflitig! Jag har också varit liiite flitigt och gjort en otroligt god soppa idag som jag ska bjuda vegetarianen på på bokklubben som jag ska hoasta på torsdag. Vi andra ska äta pulled pork. Problemet dessert kvarstår. Har ingen aning om vad jag ska slänga fram på bordet till efterrätt. kram

Leila sa...

Hmm... efterrätter är ett försummat kapitel numera i det här huset, men en god citronpaj eller cheesecake brukar väl gå hem?