10 mars 2014

Weekend i Stockholm


Herr B och jag for till Stockholm för att ta del av vår julklapp som vi fått av Annika och Joachim, nämligen att på plats se Melodischlagerfinalen i Friends Arena.
Vi kom till Stockholm vid lunchtid och gick till Roppongi för att  äta yakiniku vilket jag gillar. Efter det drog Herr B iväg för att bli intervjuad i nån tidning och jag hade en mysig eftermiddag med SC och boken om Zlatan. Jag gillade den fast jag inte vet ett skit om fotboll. Men att läsa om cirkusen kring en fotbollsstjärna är ju lika intressant som att läsa vilken biografi som helst om någon som är speciell, och det kan man väl lugnt påstå att Zlatan är.

På kvällen tog vi med oss "kandidaten" och for till Sandelsgatan för middag och som vanligt supertrevlig samvaro. Joachim och jag hade en intensiv diskussion om haplogrupper som vi båda tycker är jätteintressant men alla delar säkert inte det intresset.

På lördag förmiddag sken solen och vi gick ut på stan. Lunchen intog vi i Hötorgshallen där vi inmundigade en klassisk SOS med iskall vodka därtill. Det smakade underbart! Sen tog vi en tur på hötorget och köpte liljor. Herr B som numera är fri från sitt gips på foten gick nog lite för mycket så vi tog oss hem för att vila inför kvällens festligheter.
Herr B bänkade sig framför teven för att se hockey och jag sov en stund.
Vi tog en taxi till Friends Arena för att han inte skulle behöva gå så långt, men hoppsan, vad trappor man skulle bestiga innan man kom in!
Vi hittade till våra platser i alla fall och där var redan Joachim, Annika och Viola bänkade. Det var lite hisnande att se ut över den jättestora arenan men efter en stund hade man vant sig och det var väldigt häftigt att vara där!

Fel låt vann som vanligt enligt mig. Jag tyckte att Ace Wilder skulle ha vunnit, den låten skulle ha haft en stor chans i Köpenhamn, men nu blev det en sån där "tycka-lite-synd-om-Sanna Nielsen"-låt som vann och ja, skit samma, hon blev glad i alla fall.
När tillställningen var slut skulle vi åka pendel in till stan tillsammans med ca 30 000 andra. Det gick över förväntan smidigt men det var en bra bit att gå till tåget, och det var väl inte så lyckat med Herr B:s fot.

På söndag förmiddag tog jag en städomgång i lägenheten medan vi väntade på Lilla E. Hon tycks tillbringa en hel del tid hos pojkvännen som antagligen har det varmt i sin lägenhet till skillnad mot kylskåpet hos pappa.
Efter att ha pratat en stund med henne när hon kom, satte vi oss i bilen för hemfärd. Jag längtade efter vovvarna som var hos Cornelis.
Nu är det måndag igen och det regnar ute. +6 grader indikerar att våren är på gång!

2 kommentarer:

Victoria sa...

Mello minsann! Tänk om jag fått gå på det för femtio år sen! Jag får konvulsioner av att bara tänka på hur lycklig jag hade varit! Nuförtiden vet jag dock inte...det har liksom blivit något annat och jag har inte riktigt hängt med! Fast, en Stockholmsutflykt är ju alltid skoj! Kul att ni vädrade kandidaten! Här är det vår.

Leila sa...

Äsch dah, du skulle ha gillat tillställningen nu också. mello är alltid mello;P