07 februari 2013

Bästa fläskpannkakan!

Såhär ska den se ut när man tagit ut den ur ugnen!
Recept någon?

7 dl mjölk
ca 3.5 dl vetemjöl
lite salt (en halv tesked)
4 ägg

5-6 hekto rimmat fläsk



Vispa samman vetemjöl, mjölk och salt med en ballongvisp. När smeten är slät och fin tillsätts äggen och vispas, men inte för länge så det blir blåsor i smeten.
Låt svälla medan fläsket görs i ordning.
Ta bort eventuell svål och tärna fläsket till små bitar, ca 3 cm stora.
Stek i ganska het panna utan att ha i extra fett.
När fläsket börjar bli gyllenbrunt, häll över det i långpanna och smörj den med fettet.
Häll över smeten och grädda 20 minuter i 225 grader.

Mig veterligen lagar inte folk fläskpannkaka längre, men när jag bjuder på det, suckar alla förnöjt och tycker att det är så gott!
En del barn tycker inte om fläsket i pannkakan, men det är lätt avhjälpt genom att man lägger fläsket i en del av långpannan och får därigenom vanlig ugnspannkaka på den andra delen. Voilá!

Jag har kommit på mig själv med att föredra vanlig husmanskost framför en massa nymodig mat. Jo, jag gillar det också, men ibland riktigt längtar jag efter sånt jag åt för länge sen.
Sen funderar jag lite över det där med den växande fetman hos befolkningen. På 50 och 60-talet var folk inte feta, i alla fall inte så att det var ett allmänt problem.
Då åt man husmanskost och hade mjölk som måltidsdryck och man var mätt tills det var dags att äta nästa måltid. Numera går folk från matbordet för att nästan direkt börja knapra på något, vilket bör tyda på att maten de åt inte var tillräcklig.
Och potatis, det "ska" man inte äta om man vill gå ner i vikt. Skitsnack, säger jag! Jag har alltid varit en potatisälskare och dessutom varit pinnsmal fram tills jag blev tant och började läsa tips i tidningar om hur man går ner i vikt genom att undvika potatis. Jojo...
Mina extrakilon har jag åsamkat mig genom att äta alltför mycket choklad alltför ofta, så det är väl bara att låta bli det och bli jätteskrynklig och smal istället för att fylla ut rynkorna och se frodig ut.
Whateva, så kommer det att lagas husmanskost här i huset en hel del framöver. Köttfärslimpa känner jag att jag måste lära mig att bemästra, jag har gjort det en gång tidigare och den blev för lös, så nu blir det att ge den en chans till.

Nu liten väderrapport:
Det har kommit ännu mer snö och börjar bli som det var vid jul. Det är bara någon minusgrad och härligt att vara ute på promenad med vovvarna. Tråkigt bara att Rio får snöklumpar under tassarna så vi måste stanna då och då för  att rensa bort dem. Och som vanligt är det inget som besvärar Meimei!

1 kommentar:

Victoria sa...

Vackra vinterland! Fläskisen blir ändå inte som när du gör den så det är ingen ide'....