08 oktober 2012

Gör eller gör inte…försöka finns inte. ~ Yoda

 Helgen har varit solig och fin. Lördag morgon var det frost ute och då bestämdes att poolen skulle packas in. Lilla E som var hemma över helgen fick äran att kånka plåtar med Herr B. Vassa och otympliga är de, och dessutom ganska tunga.
Grannen gjorde slag i saken och tog ut familjen för att även de skulle få sin pool täckt. Egentligen skulle hela gatan gå ihop om den stora pooltäckardagen och äta mustig köttsoppa tillsammans efter förrättat värv.
Men nu är vi inte såna i Sverige, så var och en täcker sin pool och äter sin pizza eller nåt, var för sig.


Här ligger Lilla E och knyter ihop presenningarna som Herr B tycker är så fula så han helst vill lägga på dem dagen innan det stora snöfallet så de inte syns. Nu vet man ju inte om, eller när snön kommer så det får väl vara fult tills de tas bort till våren igen.

Lilla E har nu köpt sin biljett till Beijing och väntar på sitt nya pass för att ansöka om visum. Det är mycket som ska ordnas innan hennes avresa och tiden flyger iväg. Hennes lägenhet ska tömmas och städas och alla grejer ska återigen placeras ut här i huset. Tyvärr kan vi inte härbärgera hennes älskade soffa, så den får gå på loppis eller tillbaka till Hamsterboa där hon köpte den.

Rio har ätit bajs, säger Matte när Rio spydde bakom soffan och lade en blöt ruka vid ytterdörren eftersom ingen hann släppa ut henne.
Jag blir så orolig när nån av hundarna är dålig i magen. De är ju så små och tål inte uttorkning på samma sätt som en stor hund. Men vad ska man göra när de inte tar emot varken vatten eller annat?

Meimei har börjat brösta upp sig mot Rio. Hon vill ha Rios sovplats i sängen, och ryter till åt Rio när vi går och lägger oss. Rio som är en mes sitter bara och darrar med bakåtstrukna öron och vill helst flytta på sig, men det vill inte jag. Jag får slänga ner Meimei från sängen och när hon kommer upp igen lägger hon sig snällt på sin plats. Vi får väl se hur länge det här kommer att pågå, för Meimei får INTE ta Rios plats!

Veckan som gått har jag mest ägnat mig åt att läsa. Nu har jag plöjt mig igenom Jan Guillous "Brobyggarna" och "Dandy". Jag måste säga att Guillou blir en bättre författare med åren. Arn-böckerna var väl okej, men de här är så mycket bättre. Jag väntar med spänning på hur han ska knyta ihop de tre brödernas liv i den tredje boken som antagligen kommer ut nästa år.

Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. ~ Nalle Puh

Nu går vi ut på promenad.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Finland fins ett ord som TALKOT.det betyter att bjuda alla grannar på"kötsoppa"utbyte mot hjälp med något arbete ,och en sup eller två.

Victoria sa...

Och i Sverige reder sig bäste dräng själv. Skönt att bo kvar i Kina ett tag till...vädret ser fantastiskt ut ändå när ni håller på ute i trädgården och fixar!