20 oktober 2012

"Hej, sa Petronella

ifrån Plaskeby, det är dags att fälla upp ditt paraply!"


Jag kan inte ens komma ihåg när det har regnat så ihållande som det gör och har gjort de senaste veckorna.
Rio vänder i dörren och jag får bära ut henne. Meimei har ju inga problem med varken väder eller vind så hon skuttar glatt ut, gräver lite bland höstlöven, kissar och kommer in för att få en handduk omkring sig.

Herr B och jag skulle ha gjort ett sista ryck i trädgården idag, men det blev inställt tills vidare. Det får bli en lat lördag om inte andan faller på och jag får ett kreativt anfall av något slag. Eller inte.

I torsdags var jag i alla fall på min årliga kontroll hos tandläkaren, och för en tusenlapp fick jag veta att min tandstatus och skötsel av tänderna var i utmärkt skick. Det var ju i och för sig väntat, men priset är i överkant tycker jag. 
Och när jag betänker att jag betalade 2500:- hos veterinären för tandstensskrapning av Rios tänder, var det ju överkomligt trots allt.

Torsdag kväll bjöd Fru Anne med mig på konsert på CCC. Det var musik av Sibelius, Strauss och Elgar samt skönsång av AnnLouice Lögdlund. En välkomponerad blandning av njutbar musik som var ett avkopplande avbrott från ljudet av regndroppar på fönstren.

Igår var det såpass mycket uppehåll i regnandet att vovvarna och jag hann till Ica, men inte riktigt hem utan att bli blöta. Jag tog en städdag och till kvällen lagade jag en höstig köttgryta med trattkantareller som blev riktigt bra.
På Pinterest hade jag sett en bild på små söta äppelpajer som jag på fri hand totade ihop. Orkade inte leta rätt på receptet, jag hade ju läst det en gång, och får lov att säga att de blev jättegoda! Kan tänka mig att servera dessa med lite vaniljglass medan de är lite ljumma, men i brist på glass gick de alldeles utmärkt till en kopp kaffe.

Idag säger jag ett stort grattis till Maria och Gustav som förlovat sig!


3 kommentarer:

Anonym sa...

vem är maria och gustav ?

Victoria sa...

Wow! Grattis till M&G! Låter f ö som om ni har en mysig höstkänsla därhemma med goda dofter i köket!

Leila sa...

Maria är Herr B:s brorsdotter.

Jajamän! Vi myser in oss med mat och dryck eftersom vädret inte lockar till så mycket annat.^^