20 februari 2013

Takdropp och husmorstips!

Ute är det en strålande solig dag. Det droppar från taket och fåglarna kvittrar i syrenen där jag fyllt på fågelmataren igen. En riktig föraning av vårens ankomst som gör att humöret stiger några snäpp. Det är fortfarande mycket snö ute, men sjunker ihop i solen så man nästan ser det.
Vovvarna och jag tog en skön promenad och då vi kommit nästan till Cåpakiosken ringde min mobil. Jaha, tänkte jag, Herr B vill berätta att han kommit fram till Stockholm nu.
Men se det var det inte, det var Johan på DHL. Han är inte som min vän paketutköraren på posten som vet när jag är hemma, och nu undrade Johan var jag var nånstans eftersom han skulle leverera ett paket till Herr B och ingen öppnade när han ringde på. Jag sa som det var att jag är ute med vovvarna och då bestämde vi att vi skulle ses vid Cåpakiosken inom några minuter.
 Jag förstår mycket väl att han har ett tidsschema att följa och att vänta en kvart på att jag skulle komma hem, funkar inte. Vi kom fram till kiosken samtidigt, jag kände ju igen bilen och han visste att jag hade hundar med mig, så någon legitimation var inte nödvändig.
Lite skraj var jag över vad Herr B hade beställt den här gången. Det kunde ju vara en 60-tums platt-teve som skulle bli rätt hankig att bära hem med en hand eftersom den andra är upptagen av vovvarna.
Men som tur var, var paketet inte större än en skokartong och vägde nästan ingenting. Jag kvitterade den och Johan och jag önskade varann en bra dag.

När jag kom hem gick jag direkt till uterummet där jag visste att persiennerna inte var neddragna och mycket riktigt, det var riktigt varmt där ute. På bilden överst har fuchsian redan fått en knopp.

En av hortensiorna ser ut såhär med helt nya fräscha bladrosetter.

Den här hortensian står rätt i solgasset och har de gamla bladen kvar, Nu dröjer det inte förrän de första anlagen till blommor börjar synas inuti bladrosetten. Nu gillar ju inte hortensior full sol så det blir till att flytta den till ett mer skuggigt ställe.

Jag har tagit frön från en fin paprika och ska bara låta dem torka först innan jag ska så dem. Det är alltid så frestande att botanisera bland fröpåsar i affären vid den här tiden, men det går ju faktiskt att ta frön från det mesta istället för att ha en massa fröpåsar som, i alla fall inte jag, ändå sår.

Nu, ett husmorstips som funkar:

Ättika gör det enklare att rengöra ugnen. Ställ en djup tallrik med ättika i ugnen i 50 grader. Låt stå i knappt en timme och tvätta sedan rent.


 
 
 


2 kommentarer:

Victoria sa...

Är det sant att det funkar? Stinker det inte helvete?

Leila sa...

Funkar och stinker inte av den lilla värmen.