13 november 2006

Skjut inte upp vad du kan köpa idag...

I detta spännande och förrädiska land kan man ibland ramla över de mest osannolika fynd vad gäller allt mellan himmel och jord. -Det gäller att passa på, säger väninnan, och tar minst två av varje sort i alla färger som erbjuds. Jag, å andra sidan, står som en dum ko och bara glor. Antagligen är jag helt paralyserad av väninnans beslutsamhet och full av tankar om var jag skulle kunna göra av trettiofem vackra handgjorda ljuslyktor någonstans i mina redan överfulla förråd. Väninnan verkar alltid ha plats för lite nya prylar. Hennes garderober törs jag inte ens tänka på. Dom måste vara större än Hollywoods hela kostymlager.
Det är när jag tvekar och skruvar på mig som väninnan genast påminner mig om saker jag lyckats strunta i att köpa och sedan ångrat. -Minns du den där läckra skinnkappan som det bara fanns en av, säger hon.
Dagen efter åkte jag dit för att köpa den, efter en hel natts vånda. Krypandes till korset åkte jag dit bara för att få nobben. Den var såld, borta. Borta för alltid. Jo, jag minns.
-Minns du dom där kopparna, fortsätter hon. -JA! Jag minns dom också. Hon behöver inte fortsätta mer. Antingen köper jag dom där jävla lyktorna eller så bestämmer jag mig för att "hold my peace forever".
Jag köpte dom. Nästan fyrtio lyktor i regnbågens alla färger och former. Vackra är dom och många är dom. Vilken lyktfest!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oooo, bright lights..! X-)