07 november 2006

Tänk, vad skönt att slippa tänka själv...

Jag befinner mig just nu i Folkrepubliken Kina. Här är ganska trivsamt så när som på en del smådetaljer. Första gången jag var här för att se om det överhuvudtaget gick att bo i ett land som Kina ville jag naturligtvis kolla om det gick att spela SC online på battle net. Det gick! Det var allt som behövdes för att kunna roa mig 24/7 . Kina fick grönt ljus av mig och alla mina spelvänner. Tre månader senare gick flyttlasset till Beijing. Det var för fyra år sedan. Mycket har hänt sedan dess. P g a "lagg" blev det helt hopplöst att spela SC online om jag inte vill spela mot/med(?) koreaner som har helt andra regler och dessutom skriver till varandra på deras språk och med deras tecken.
Uppkopplingen sägs vara av bästa och snabbaste sort men allt dröjer evigheter innan man kommer fram till den sidan man vill se. Ja, förutom China Dailys sida dårå. Den hinner man knappt skriva in förrän den är framme. Som tur är står där inget upphetsande. Det känns ju skönt om man nu inte vill hetsa upp sig som en annan västerlänning.
Hotmail verkar anses av kineserna som ännu en sida man blir negativt påverkad av. Varför? Det tar alltid aslång tid att öppna och använda den om man nu ens kommer in vilket alltid inträffar en eller två gånger i veckan. ibland när jag skickar mail "försvinner" de bara. Det är ingen dålig ursäkt. Jag lovar det är SANT!
En annan sak som kan verka lugnande och harmoniskt kommer här:
Tv:n svartnar och blir tyst så fort programledaren börjar tala om saker som vi i Kina inte "klarar av" att höra. Vi slipper taskiga nyheter helt enkelt. Fan va skönt.
Nu har jag ett problem. Den här bloggen vi håller på med här verkar vara en av de farliga sortens aktiviteter i mitt hemland. Jag nekas nämligen tillträde till alla sidor som slutar på blogspot.com. Som tur är kan jag tydligen posta på mitt account och kolla era blogar på dashboarden. Tyvärr kan jag inte kommentera era inlägg eller nått sånt skoj. Jag får helt enkelt skriva en ny blogg om en gammal så att säga...hehe
HARMONI!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Flytta hem förfaan

Anonym sa...

Flytta hem fär faan

Leila sa...

Det där med SC var ju en grov miss... livet har på nåt sätt blivit lite fattigare utan min favvoally på b.net

Jacobo sa...

Nja du vet bloggar har ju mycket med åsikter att göra och.. ja ;)

World of Warcraft spelas dock flitigt i Kina. Det finns fullt av såkallade "Chinese gold farmers", d.v.s folk (ofta i något asiatiskt land) som siter och nöter samma saker dag ut efter dag in bara för att få ihop guld som de sedan säljer till andra spelare för riktiga pengar. Det har blivit lite av ett uttryck.. är man ngn som ihärdigt och med repetetiva medel försöker uppnå något då är man en CGF.