23 augusti 2012

Hej igen!



Luktärtor! Jag kan nästan känna doften från bilden till och med.
Varje dag plockar jag en sån här bukett och ställer överallt i huset. Tyvärr så står de sig inte mer än ett par dagar i vas, men så länge tillväxten är god ska de plockas av.

Jag har så smått börjat ta in växter från min lilla bod till uterummet. Basilikan är fortfarande frodig och har nu börjat blomma. Undrar om den övervintrar? Vidare har jag plockat frön från både ringblommor och krasse. Ska försöka snika till mig frön från svägerskans mörkröda krasse som växer i massor hos henne.

Igår kväll gjorde vi ett besök hos vännerna i Hynboholm.
Eftersom vi kom mitt i matlagningen blev vi bjudna på stekt strömming och ljuvlig mos därtill, en riktig fest hamnade vi på, som Herr B uttryckte sig.
Ärendet dit var egentligen att ta en bild. Så här ser den ut:





En Mårbackapelargon som Tin har pysslat ihop en klätterställning till. Så fiffigt! Och så läckert med en klättrande Mårbackapelargon. Ska nog försöka knåpa ihop en sån där ställning och se vad som händer med klättrandet.






Här är hennes superfina bambufåtölj vars underbara dynor gör mig helt happy. Vill också haaa!

Annars har hösten gett sina föraningar. Det är visserligen varmt på dagarna och det ständiga småregnandet gör att växterna håller sig hyfsat fina, men de som blommat mest hela sommaren har nu börjat mattas. Det är väl bara luktärtorna som har sin tid just nu.
På kvällarna drar en doft av höst in tillsammans med mörkret som nu rullar in allt tidigare. Jag börjar lite smått att längta efter tända ljus och en mysig brasa.
Det är väl bara att du tänder i spisen, tycker Herr B. Men då är det ju som med kräftorna. Man kan äta dem när som helst på året och då försvinner tjusningen.

I helgen kommer familjen G, och då ska det bli kräftor eftersom det är i augusti som man ska äta dem.
Kanske att det blir eld i spisen också.

2 kommentarer:

Victoria sa...

Åh! Så mysigt! Lova att visa bilder av finbesöket i helgen! Krama ALLA!
Jag kan känna lukten av de där dumma luktärtorna ända hit. Fis, luktar dom. Ja, jag är avis!

Leila sa...

Men det borde väl finnas luktärtor på laitai, eller?