24 augusti 2012

Husmorstips!






Det här är min nya nyttiga lunch. Inte för att jag är en älskare av lufttorkad skinka, men för att det fanns hemma. Den ska ersättas med kokt ägg när den är slut. Både billigare och godare enligt mig.

Jag har tvättat hela förmiddagen. Bytt lakan i sängarna och manglat en massa.
Herr B kom hem från Stockholm med en stor fläck curry på sina ljusa fina byxor. Går det att ta bort, frågar han.
Nä, det går knappast att ta bort om man inte tar itu med fläcken på en gång med förslagsvis galltvål. Curry, som till mestadels består av gurkmeja och används som textilfärg, så ju längre fläcken får sitta i, desto bättre fäste får den.
Prova inte med klorin om du inte vill ha plagget blekt.
Det officiella tipset är att blanda salmiaksprit med brunsåpa och smeta på fläcken och hoppas att den har försvunnit nästa dag.
Mitt tips är att kassera plagget och använda heltäckande servett nästa gång.
Mera husmorstips nästa gång!

Jag har plockat av en stor korg med äpplen från trippelträdet. En av sorterna var svårt angripen av nån ohyra medan en annan sort var helt oskadd och fin. Så nu står det en äppelkaka i ugnen och börjar sprida väldoft i köket. Jag smaksatte smeten med lite apfelkorn, ska bli spännande att se om det gör nån skillnad på smaken.

2 kommentarer:

Victoria sa...

Mitt bästa tips är att byta ut hans lunch till den du visar på bild. Den enda faran då är att han får en tomatfläck på byxan, men färska tomater är lättare att få bort än ketchup! Den verkar dessutom mycket mer hälsosam! Det är mitt hetaste tips! Om det tröstar, så har jag också en kladdepetter i familjen och det är inte någon av barnen jag talar om!
Kära hälsningar från regionsordförande i husmorsklubben, Beijing

Leila sa...

Kära fru regionsordförande! Tack för tipset!
Jag ska försöka få herr B att äta mat med mindre fläckbenägenhet men tyvärr kan jag inte passa honom 24/7!