24 oktober 2008

Värmländska ord

Inte en dagsfärsk bild, men ändå....


Pilutta er som trodde att det bara fanns ett ord med fyra Ö, som i ölöppnörö. Vad sags om sjörövörö?
Det var faktiskt inte jag som kom på det, utan lilla E som skulle på utklädningsdag i skolan idag och kom ner fullt utstyrd som just en sjörövörö.

I övrigt är jag helt fängslad av att söka på nätet efter mina anfäder/mödrar. Jag vill inte kalla det för släktforskning för det låter så torrt och jobbigt, men bara kolla runt om man får napp nånstans är spännande.
Hittade protokollet för min farfars avrättning den 1/5 1918, det var lite kusligt faktiskt. Jag hoppas att han var modig.

3 kommentarer:

Christian sa...

görgöttigöttgött är också 4 ön i!

Anonym sa...

Snygg kommentar skriven precis efter att min kära mor skrivit om min gammelfarfars avrättning. Hans sista ord: En Taro Adun!
/Flickan från (i) framtiden

Riikka sa...

Leila,
Du kan skriva till Kalvola församling på svenska och fråga dom att sända dig uppgifter om Johan Algot Blom och hans hustru om de bodde i Kalvola på 1900 talet. Ge så mycket information om dom du kan. De kostar litet, men det finns inte annat sätt att forska informationen på 1900 talet. Om man talar om 1800 talet kan man forska det i arkivet.

E-mail till Kalvola församling: kirkkoherranvirasto@kalvolanseurakunta.fi