14 maj 2009

Malena Ernman


På andra sidan jorden sitter det folk som tyvärr missar mycket av vad som händer här i vårt lilla hörn av världen.
En av dessa är min kära dotter som får ta del av nyheter härifrån mestadels genom kvällsblaskornas nätsidor. Och det är med det som med allt annat skrivet, det beror på vem som skriver och vad den personen har för personlig åsikt om vad den skriver om. En objektivitet är inte att förvänta sig, utan mest det som säljer eller ger flest möjliga 'träffar' på nätet.

Så nu vill jag delge er MIN upplevelse av Malena Ernman efter att ha sett henne i ett flertal reportage och djuplodade intervjuer i TV. Det har handlat om hennes jobb som operasångerska, som mamma och som privatpersonen Malena. Man har fått se och höra henne från sångens början till var hon är nu.

Jag upplever henne som en ytterst smart kvinna som vet vad hon vill. En som både törs och kan bjuda på sej själv utan att tänka på vad andra tycker.
Vad jag mest gillar hos henne är hennes mimik/minspel. Hon kan både ta ner/ta upp något som hon säger till en annan nivå, bara genom att sänka hakan och lyfta lite på ögonbrynet.

Malena verkar alltid vara hur lugn som helst inför det hon ska göra. Och den säkerheten får man ju om man kan sin sak, eller hur?
Jag har inte hittat några divalater hos henne, annat än de hon påklär sig utifrån det hon måste, och då med en rolig grimas.
Men framför allt verkar hon vara en genuint ROLIG person. Hennes två småflickor har säkert hur kul som helst med henne då de leker melodifestival och klär ut sej i Malenas utstyrslar.

Hennes man är hemmapappa just nu, annars är han skådespelaren Svante Thungren som inte gjort särskilt stort väsen av sej på varken duk eller tilja.

Malena Ernman är en frisk fläkt i den lilla ankdammen där de svenska kändisarna ömsom kliar varandra på ryggen ömsom kastar skit på varandra. Ja, jag skulle vilja kalla henne för en orkan i sammanhanget.

Jag vet inte om hon behöver vinna i Moskva för att få fart på sin karriär, det räcker med att hon är där och sjunger med sin fantastiska röst. Men låten är bra och om hon vill vinna så hoppas jag att hon gör det!

4 kommentarer:

Christian sa...

Vi har just tittat klart på vårat "eurovision" d.v.s. American Idol där vi kan konstatera att Adam Lambert gick till final, tillsammans med småflickornas favorit Kris. Hurra!

Vad gäller Malena blir jag uppriktigt förvånad över den bild DU presenterar...inte riktigt den vi fått från media så här långt.

Victoria sa...

Jag har inte läst en rad om melodifestivalen eller dess deltagare. Som ni alla vet älskar jag melodifestivalen och blir bara bitter och sur när jag inte får "vara med" och tycka. Lika bra då att låtsas som om den inte existerar. Ha det så kul ikväll, med svensk-mys framför melodifestivals-tvn. Jag är inte ett dugg avundsjuk. "suckt"

Leila sa...

Vicky, jag saknar dej ENORMT i Melodifestivalsammanhang! Du bara SKA spela in låtarna från TVn på din gamla bandspelare och kunna dem utantill nästa dag....

Gunnar sa...

Tack för det om Malena, givetvis gillar jag henne och en del adra i operabranchen som är kul typer. När det ska till sitter jag hos Holger Leipe på MovieNight tillsammans med ett dussin norrmän som genom majoritetsbslut ska få alla att se Norge vinna. Det sägs att BBC Prime sänder. Men det slutar antagligen med Linie Aquavit och James Bond.