13 maj 2009

Regina från Bosnien-Herzegovina



Ja, då bänkade vi oss framför TVn för att ta del av första semifinalen i Eurovision Song Contest.
Jag med en stickning i händerna och lilla E med drivor av diverse papper och laptopen som bisittare.
Hon pluggade inför ett prov, eller flera, så nåt gemytligt samspråk om låtarna fanns det inget utrymme för.
Jag snaskade i mej en stor bit av banankakan och tyckte att det var mysigt ändå.
Hon tyckte att Schweiz bidrag skulle ha gått vidare till finalen, men där kunde jag bara inte hålla med. Min favorit, förutom Sverige, var Bosnien-Herzegovina. En suggestivt pampig låt och snygga scenkläder.
Jag gillade också Islands bidrag med den söta flickan som sjöng med en röst, ren och vacker som ett isländskt vattenfall. Hennes klänning var jättefin, och hela numret var en dröm av estetik.

Motpolen till detta var en en samling lättklädda damer från Rumänien som sjöng om 'Balkan Girls'. Kan gissa vilken kategori av folk som röstade på dem...

Annars var det som vanligt, lite hyfsat bra låtar, en del urusla och några riktigt bra.
Programledarna stod och stöttade varann hela tiden som om en av dem, troligtvis tjejen, annars skulle ha ramlat omkull. Hon var en rysk (lokal?) supermodell som såg nerdrogad ut och hade problem med precis allting hon skulle företa sej med.

Shirley Clamp vars sångstil jag har jättesvårt för, var riktigt bra som en av kommentatorerna. Hon var lite lagom bitsk och hade vett att inte prata sönder låtar och annat som framfördes på scenen.

Nästa semifinal går av stapel på torsdag.
Måste baka en ny banankaka tills dess...

3 kommentarer:

Christian sa...

Det känns som om det varit schlagerfestival hela våren...gör de inget annat? Tacka vet jag american idol! Utan att ha hört en ton vad Malena sjunger så får jag ändå rysningar när jag läser om henne i tidningarna på nätet....

Leila sa...

Nu har du inte så lite fel, CK!
Malena Ernman ska man se och höra, inte läsa om i tidningar, hon har så många likheter med din kära hustru så du skulle bli förvånad...

Victoria sa...

Neeeeej fyyyy, jag hatar människan, ohörd!!!
Vill spy bara jag ser henne och hennes barm på bilderna i aftonbladet.
*kräks*
Hon påminner mig om en blekt-i-håret Tangela som solar solarium. Är hon lesbisk? Har inte läst en rad om henne, så jag drar bara hastiga slutsatser, vilket man får göra mot personer som varit på tv mer än två gånger.