02 mars 2013

Ett litet Tysklandsbesök!

Herr B fick för sig att ta några semesterdagar och tyckte vi skulle åka på en road trip till Tyskland, och det tyckte jag var en bra idé.
Bästa Cornelis tog glatt emot vovvarna på inackordering och så var vi iväg. Första anhalten var på Laxbutiken i Ljungskile där vi åt en ljuvlig lunch bestående av dillstuvad potatis och gravad lax som var halstrad.
Mätta och belåtna for vi vidare söderut med sikte på Öresundsbron som jag ännu inte haft möjligheten att åka över på. Det var faktiskt lite spännande att uppleva det trots att man inte såg mycket av vattnet på grund av den täta dimman som låg över vattenytan.
Väl över på Danmarkssidan satte Herr B igång GPS:en och knappade in Rödby som var nästa anhalt. Vi kom dit vid halvsju-tiden och nästa färja som skulle ta oss till Puttgarten skulle gå om en kvart.
Ombord på färjan var vi ganska ensamma, bara några långtradarchaffisar syntes här och där. Vi var lite hungriga och beslöt oss för att äta något innan vi kom fram till främmande land.
Se på denna bild och tag varning! Gamla äckliga korvar och sega pommes med vidrig senap och ketchup från första världskriget! Men ölen var helt okej.
När vi åkte av färjan fanns där mycket lägligt ett hotell alldeles vid terminalen och där tog vi in. Rummet låg på sjätte våningen och hade härliga sängkläder. När vi installerat oss gick vi till baren och firade vår semester med Gammeldansk och öl. Vi var helt ensamma med en trevlig bartender men det kändes ändå lite som om vi bodde på ett stort spökhotell.
På morgonen låg dimma över nejden men man såg ändå båten där Border Shop var belägen.
Efter en rejäl frukost som övervakades av en lite överdrivet serviceminded kvinna, tog vi oss till shopen.

Jag har ju aldrig varit där tidigare, så jag blev förstås alldeles överväldigad av storleken på fenomenet.
Vi vandrade runt på alla våningsplan för att botanisera innan vi bestämde vad vi skulle ha. Det blev lite av många sorter både vin, öl och sprit som kommer att vara trevligt att ha när sommarens fester ska gå av stapeln.
Lite trötta i benen var det skönt att sätta sig i bilen och påbörja resan mot Kiel. Vi for förbi fält där det redan fanns friskt grön växtlighet och såg på förtjusande hus med halmtak.
Framme i Kiel parkerade vi bilen och gick till en jättegalleria för att äta lunch och bara strosa runt. Priserna i Tyskland är inte på långa vägar desamma som på den tiden då vi for dit varannan månad för att shoppa.
Konditoriet där vi brukade fika fanns inte kvar, allt var bara snabbmatsställen utan den där tyska charmen som jag gillar. Ingenstans fanns tillstymmelse av Schweinhaxen eller annan härlig tysk mat.
Så småningom drog vi oss mot färjeterminalen.
Vi stod ganska långt fram i kön, så när klockan var 17.00 och bilarna började rulla ombord var vi ganska snabbt i hytten. Herr B vet att jag tycker att det är läskigt att bo vid vattenlinjen och höra vågor slå mot skrovet, så hytten låg på elfte våningen. En riktig lyxhytt hade han kostat på mig med alla faciliteter man kan önska sig. Champagnen var kall och teven jättestor!
Vi beslöt oss för att gå och äta den stora buffén vilket vi nästan genast ångrade. Maten var helt enkelt urusel med en massa upptinade köttbullar (?), skrynkliga korvar och diverse annat som såg oaptitligt ut. Men sillen gick ju förstås att äta, så mätta blev vi i alla fall. Men priset på 700:- för två silltallrikar är lite magstarkt.
Vi sov i alla fall gott på resan och vaknade utvilade för att äta en frukost som vi befarade var lika illa som buffén, men den var fräsch och innehöll det mesta man kan önska.
Vädret var fint när vi närmade oss Göteborg. På anvisad plats för rökare tog jag denna bild på Älvsborgsbron som skymtar till höger på bilden.
Lika smidigt som vi kom på färjan, kom vi av den och Herr B styrde mot hembygden med en väldig fart.
Nu längtade jag massor efter vovvarna och ville bara hem så fort som möjligt.

Idag är det lördag och Herr B har åkt för att träna. Jag njuter av att vara hemma och ska snart ta mig en turf-tur för att återerövra Forshaga igen!