23 mars 2013

Födelsedagslördag!

Ute är det fortfarande rejäl vinter, känns det som. Det blåser ihärdigt isvindar fast solen skiner varje dag. Den värmer inte ett dugg och inte biter den på snön märkbart heller.
Vovvarna och jag går våra turfrundor och har avverkat 2,5 mil den här veckan. Här står jag på gångbron över älven och tar zonen som finns mitt på bron.
Åt andra hållet täcker fortfarande isen  älven trots att det är strömt. Sommaren känns oändligt långt borta, men bara det slutar blåsa så är det inte något som stör.
Däremot stör det mig att jag inte kommer in i min trädgårdsbod.
 Snön ligger tjock här där solen inte kommer åt, isig är den också så det går inte att skotta bort den. Den står upp en bra bit mot dörren som är omöjlig att få upp. Där inne har jag allt jag behöver för att så frön men det är bara att tålmodigt vänta tills snön är borta.

 

 Visst längtar jag till den här tiden!

Idag är det mitt barnbarn Linnéas födelsedag.
Hon fyller 21 och blir därmed enligt mig, myndig. Så särskilt myndig upplevs hon nog inte, energisk, ambitiös och galet rolig är hon som sätter sina studier i första rummet. Det är inte ofta hon har tid att besöka sin gamla farmor, men då det händer står hon gärna i köket och bakar något himmelskt gott till fikat.
Grattis fina Linnéa, hoppas du får god tårta och bra presenter!

Vad gör jag då som inte har tid att blogga regelbundet längre?
Jo, jag har tagit itu med ett projekt som jag skjutit framför mig alltför länge. Jag ska klä om matsalsstolarna  och håller nu på att strippa av dem den gamla klädseln.
Tyget är fastsatt med en miljon häftklamrar som ska bort och mina händer har blåsor och ömmar av den ovana hanteringen av diverse verktyg.
EN stol är avklädd nu, men det är sju kvar! Jag fattade nog inte vad jag gav mig in på, men nu när projektet är påbörjat ska det göras. När det blir dags att sätta på den nya klädseln har min syster lovat hjälpa mig. Hon har klätt om en massa möbler och vet hur man ska gå tillväga för att få det proffsigt utfört, tackolov!

Idag väntar jag hem Lilla E som får skjuts av Joachim som ska komma och beskära våra fruktträd. Hennes praktikperiod är över och nu väntar examensprojektet på att redovisas. Det ska bli en webbutställning som blir visuell nästa vecka. Jag kommer att lägga ut länken för dem som vill titta.

Ha en bra lördag!





2 kommentarer:

Victoria sa...

Shit! Ditt projekt är mkt imponerande! Jag ser fram emot bitvis rapporterande och bilder. Vad ska du har för tyg? Spännande!!!

Leila sa...

Tyget hade jag tänkt införskaffa på tygis hos dig :)