17 mars 2013

Veckan som gått!

Lilla E och jag hade pratat om att besöka Liljevalchs Vårsalong innan hennes praktik var slut och nu var det läge. Herr B och jag stuvade in vovvarna i bilen och for till Stockholm. Det känns så skönt att kunna ta med vovvarna på bilturer utan att vara bekymrad över om de ska spy eller annat jobbigt. De lägger sig till ro direkt och verkar trivas.
Som vanligt när vi susar på vägarna håller Herr B en för honom komfortabel hastighet, oavsett vad det står på skyltarna, men nån gång då och då uppstår protester, inte bara från mig. Utanför Arboga blev vi stoppade av en övertrevlig äldre polisman som ödmjukt ville tala om att det var 80 på sträckan, inte 100. Sen blev det en saftig böteslapp som Herr B tog emot med ett leende. Tänk att han är så positiv i alla lägen!

Framme i Stockholm tog jag en turftur med vovvarna och lade beslag på Kronobergsparken. På kvällen for vi till Öfvre Östermalm på middag.
Joachim och Annika är alltid lika gulliga och det finns så mycket att prata om med dem. De beslöt att följa med oss till Liljevalchs nästa dag.
Lilla E som varit på BarCraft på releasen av Heart of the Swarm, kom hem rätt sent glad som en lärka. Hon hade fått en t-shirt och posters och gratis öl, en höjdare med andra ord.

Nästa dag ägnade jag mig åt att röja i lägenheten. Tidningshögar, pantburkar och annat som samlats i klädkammaren skulle nu förpassas till ställen där de hör hemma. Jag var riktigt nöjd med utgallringen och fick skurat alla garderober också.
När Lilla E slutat för dagen tog vi t-banan och vidare med spårvagn ut till Djurgården där Joachim och Annika redan väntade på oss.
Inne på Vårsalongen hade som vanligt en mängd kulturtanter samlats och gick runt i guidade grupper.
Det här "djuret" väckte stor uppmärksamhet fast man inte riktigt kunde placera det i faunan, men glad blev man av den!
Något som fascinerade mig stort var denna stadsvy över Solna innan rivningen av de fina husen var ett faktum och miljonprogrammet påbörjades.
Det är både skamligt och sorgligt hur man kan riva så fina byggnader och ställa upp gigantiska betongklossar för att tränga ihop människor i dem. Inte konstigt att folk mår dåligt när de bor så!
Ett annat konstobjekt som fick mig att le lite grann var denna:
En jättemygga ihopsvetsad av diverse järnskrot! Jag tycker Forshaga kommun ska köpa in den och ställa den nånstans för att märka ut myggkommunen!
När vi kom ut från konsthallen snöade det ymnigt. Vi fick vänta en stund på spårvagnen som tog oss till city där Joachim bjöd på mat och vin på Jensen's Böfhus. Det var så mysigt att sitta där och bara umgås!

Nu har vi varit hemma några dagar och det har varit fullt upp. Lilla E kom hem i fredags och ställer i ordning för sin snart förestående examen. Tänka sig att det snart gått tre år sen hon började sin utbildning och nu strax är klar! Tiden har gått galet fort samtidigt som det ändå hänt mycket.

Igår fick vi överraskningsbesök av systerdotter Heidi. Hon hade lämpat av sin man hos Herr B på hockeyn och hade med sig sin dotter Jessica hit. Jessica som ska ha sin baby om sex veckor såg strålande fräsch ut och den runda lilla magen var så fin.
Det blev mycket prat om förlossningar, bebisar och allt som hör till det ämnet. Märkligt att det är så intressant att prata om det om och om igen!

Ute har vädret också varit märkligt. Ner till -25 grader på nätterna och dagsmeja på dagarna med strålande sol. Snön hinner dock inte smälta i nån större takt eftersom kylan på nätterna håller den på plats. Vägarna är i alla fall torra nu men dammar alldeles förskräckligt.


Så här ser det fortfarande ut i min trädgård och det lär nog dröja innan jag får sätta igång med vårbruket.
Nu har Herr B kommit hem från gymmet och hade med sig färska wienerbröd så nu blir det en kopp kaffe!

Grattis Gunnar på födelsedagen!


1 kommentar:

Victoria sa...

Oj, vilken trevlig vecka ni haft! Men jag kan inte fatta att ni har så kallt fortfarande! Snöandet verkar ju ändå lite mysigt, men det är mitten på mars! Solen skiner här på dagarna och vi näst intill stängt av vämen här, men det är ju kallt på nätterna så vi vågar ännu inte riktigt.