04 mars 2013

Mello i Karlstad!

Jominsann, Herr B lockade med mig på Andra Chansen av Melodifestivalen trots att jag hellre ser sånt hemma i soffan där man kan gå ifrån när det blir too much. Herr och Fru D var naturligtvis med samt deras söta dotter Catrin med supertrevlig pojkvän.
Drott Hotell hade anordnat ett schlagerpaket med mat och buss fram och tillbaka till LLA och det tyckte vi var trevligt för då slapp man tänka på parkeringskaoset vid arenan. Medan vi åt spelades det gamla schlagerlåtar från tidigare år och det laddade lite för vad som komma skulle.
När vi kom fram till arenan var där redan fullt av folk. Jag kan säga att mer än hälften var små förväntansfulla flickor mellan sex och tolv år som hade gjort sig så schlagerfina som det bara gick. De hade en och annan schlagermamma med sig men inte värst många pappor.
I myllret i entrén delades det ut en massa gåvor från diverse sponsorer och vid försäljningen av festivalprylar var det långa köer.
De som skulle sitta på parkett fick absolut inte ha ytterkläder på sig och blev hänvisade till en garderob. Jag förstod att det skulle dröja en oändligt lång tid att få ut sina ytterkläder därifrån efteråt, så jag gjorde ett litet bus för att slippa hänga av mig min parkas. Jag rullade upp ärmarna för att det skulle se ut som om det var nåt man har på sig inomhus och vid insläppet påpekade en kontrollant att jag skulle hänga av mig men då jag sa att det hade jag gjort, bad han om ursäkt och då skämdes jag lite, men bara väldigt lite.
Herr D  hade naturligtvis fixat superbra platser åt oss. På stolarna fanns ballonger, små färgglada tygbitar och diverse annat.
Medan vi väntade på att det hela skulle börja underhöll Johan Boding och två tjejer oss med en kavalkad av tidigare melodifestivallåtar. Det var faktiskt det bästa på hela kvällen tyckte jag.
Sen kom förstås chefsgeneralen Zweigbergk och gav publiken instruktioner som de fick öva på. Det var jätteintressant att se hur en sån här teve-produktion går tillväga med kameror och allt.
Låtarna hade vi ju hört vid tidigare uttagningar men den här gången blev min favorit "Jalla Dansa Sawa", en himla glad och medryckande låt som tyvärr inte kom till finalen.
Pausunderhållningen med de två studsbollarna Jedward som duellerade med Gina och Danny i deras finallåt "Lipstick" var väl okej, men inte mer.
När omröstningarna var över och de två som skulle gå till Sverigefinalen annonserades, var showen plötsligt över och det var bara till att tränga sig ut. De som hade lämnat in sina ytterkläder i garderoben fick sig ett litet helvete för att få ut dem igen. Trängseln var så stor så det höll på att bli panik. Jag som inte hade det problemet kunde i lugn och ro vandra ut och ta mig en rök medan jag tittade på de som dök ner i jättekartongerna med chips och godis som sponsorerna ville bli av med. Jodå, jag fick väl med mig lite jag också.
Lakritschoklad som Herr B gillar och några påsar chokladtoffee till mig själv.
Det dröjde en god stund innan de andra kom och bussen tillbaka till stan var mer fylld än den var när vi åkte till arenan hur det nu kunde komma sig...

Vovvarna som varit hos Cornelis några timmar hade blivit insläppta här hemma och blev lika glada som alltid när vi kom hem vid halv elvatiden.

Igår skulle jag ha varit på turfrundan men det blåste halv orkan ute så jag avstod. Idag däremot är det ett underbart vårväder och turfrundan var riktigt skön att gå. Vovvarna blev rejält smutsiga av promenaden men är nu duschade och fina igen.

Nu blir det ett besök hos Carmen!



1 kommentar:

Victoria sa...

Jisses, vad stödgod(i)s du fick med dig!