17 september 2008

Amis programbyte

Ami insåg redan förra veckan att hon hade valt fel program på gymnasiet. Hon har själv pratat med studievägledaren och bett att få byta program. När vi kom hem från Frankrike var detta redan under utredning. Skolan ville avvakta tills jag kom hem på grund av språksvårigheter.
Trodde dom att jag kan mer japanska än dom?!

Hursomhelst har det ringts och tjafsats hit och dit. Dom har erbjudit henne att vara kvar på Media-programmet, men att hon då skulle slippa data-kunskap på grund av sina obefintliga grundkunskaper och istället läsa japanska!
Jag blir mållös av häpnad över hur 'smarta' folk är!

Ami ville inte på villkors vis stanna på media, så till slut bestämde hon sej för 'kak o bak'.
I måndags kom hon hem från skolan och hade hört att elever som går på Tullholmsgymnasiet är rasister, så hon var skräckslagen för att gå där!
Jag hade fullt sjå att förklara för henne att OM så skulle vara fallet, så gäller det inte japaner. Men att förklara att mobbing och annat skit är jätteförbjudet i skolor i Sverige var svårt.
Hon ser ju den allmänt slappa hållningen ( i jämförelse med hennes liv i en privat flickskola ) och tror väl att ingen bryr sej om nåt.

Eftersom allt nu säkert verkar skitjobbigt för henne, bestämde hon sej för att lita på mej, och igår meddelade hon SYOn att hon ville till Bageriprogrammet på Tullholmen.
När hon kom hem hade hon med sej grejer för provtagning av salmonella, vilket är obligatoriskt om man ska handha livsmedel.
Föreställ dej en totalt förvirrad Ami, när jag, efter att ha läst instruktionerna, skulle förklara vad det var och hur man gör! Hon måste ha trott att vi drev med henne först.
E löste det som vanligt, genom att säja det kritiska ordet på japanska, och då ramlade poletten ner på Ami.
I morse skjutsade jag flickorna till skolan efter att först varit på Gripens lab. Ami går kvar i sin klass denna veckan, men får tydligen bedriva självstudier i svenska.

Efter att ha varit på en promenad med Sota, åkte jag till Bergvik för att köpa mej en jacka av nåt slag. Alla var fula eller töntiga eller av skitkvalitét, så det blev lite toppar och en mysig tröja istället.

Nu ska jag laga mat och sen ska vi titta på Idol! Heja Andreas!! :D

1 kommentar:

Victoria sa...

Jag vill också se på idol med er!!!