02 september 2008

Det blev en varning!

Idag har det varit en lugn dag.
Brevbäraren har återigen sett mej i morgonrock och tufsig i håret, men han lär väl vara van vid det här laget. Han kommer alltid före halv nio med konstiga paket till Larsa som jag måste kvittera. Idag var det telefongrejer.
När jag fixat morgonbestyren och duschat, drog jag till banken och satte in E:s lön på hennes konto och grejade lite med hennes fonder.
När jag kom hem kände jag inte för lunch utan det fick bli kexchoklad istället... :P

Vår lilla 'ligist' på Hotellet hade redan ringt ett par gånger. Först för att meddela att tavlan som försvunnit, nu var på plats igen, och sedan för att få ett förhandsbesked om sin situation.
Jag ville ha en rapport från skolan innan jag kunde ta definitiv ställning, sa jag.

På eftermiddagen hade jag fått rapporten från skolan, och den var jag nöjd med tills vidare.
Jag skrev ut en skriftlig varning och preciserade skadeståndskraven.
När Larsa kom hem åkte vi till Hotellet och överlämnade dokumentet. Han blev glad som en hundvalp över att ha fått stanna, och skulle betala vad det kostade.
Om jag inte har missbedömt grabben helt, så har han fått sej en läxa som räcker åtminstone de tre närmaste åren!

Väl hemma igen började jag laga kvällsmat, och då ringer vår ökända elev som vi hade boende på Hotellet förra läsåret och ville 'prata' om det som hänt, eftersom han var en av de inblandade. Jag överlät det åt Larsa, som fått instruktioner att informera grabben om att om han sätter sin fot på Hotellet nån mer gång, kommer det att anses som hemfridsbrott, och polisanmälas.
Jag orkade inte ta nån diskussion med den mytomanen. Efter ytterligare några telefonsamtal från honom, kunde lugnet lägra sej i huset.

Vad Ami anbelangar, har vi haft skojiga men intensiva svensklektioner under eftermiddagen och kvällen. Hon är både smart och lättlärd, men uttalen är svåra...
Kvällen har hon och E ägnat sej åt att gå igenom skolkatalogen och kollat på snygga killar...

1 kommentar:

Christian sa...

Jag kan skönja ett visst mått av empati! Det gläder mig..Hoppas det fixar sig framöver....