30 september 2008

Torkade rosor


Alltså... den här bloggen var ju till för att vi skulle kommunicera med varandra om kul/tråkiga/intressanta/konstigheter eller bara saker som vi retar oss på, men vad har det blivit?!

Jo, jag skriver om min vardag, ni skriver inte alls. Bussigt! *Lite sur*

Men i alla fall så har jag gjort nåt jag tänkt göra i flera år, nämligen torkat rosenblad. Det var lätt. Bara gå ut och plocka av nyutslagna doftande rosor, riv av kronbladen, lägg dem på en perforerad ugnsplåt och in i varmluftsugnen. Inte för länge, när det immar på ugnsluckan, stäng av ugnen och ställ luckan på glänt. Rör om bland bladen när de har svalnat och gör om proceduren igen om det behövs.
Rosendoften i köket har varit intensiv, nästan så att jag fick huvudvärk. Men nu är alla bladen torra och fina och förvarade i en glasburk med lock.
Frågan är bara vad jag ska göra med dom?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är kul att du skriver. Du får väl ta dina medsystrar i hampan som var med frän början. Torkade rosor går att titta på så dä så

Christian sa...

Jag tycker också det är kul! Heja, fortsätt så!

Anonym sa...

jag tycker också det är kul, men undrar väldigt hur du fick plåten perforerad. Borr???? Anne

Leila sa...

Jag har en sån färdigperforerad plåt :)
Vet inte riktigt vad den är till för, men till detta ändamål är den perfekt.