27 september 2008

Kålpudding


Härom dagen kom E hem från skolan och deklarerade att hon ville ha kålpudding.
Min reaktion blev: O.O

Men okej, tänkte jag, vi gör kålpudding! Fram med recept och sen till ICA.
Först skulle man koka risgrynsgröt, vilket jag faktiskt aldrig gjort eftersom det finns alldeles utmärkta färdiga förpackningar i affären. Men med min favoritgryta kan man koka vadsomhelst utan att det bränns vid, så gröten blev perfekt.
Den lämnades åt sitt öde fram till igår eftermiddag då flickorna och jag kavlade upp ärmarna och gick lös i köket.
E och Ami skulle hålla mej sällskap med språkövningar, var det tänkt, men med mina töffliga försök att skära vitkålen i små bitar, tog E över den biten.
Ami tog över köttfärsrörandet och jag höll koll på receptet.
Språkövningarna fortsatte glatt, men vi lyckas alltid krångla in oss i meningar som inte går att varken förklara eller översätta för det är uttryck som bara förekommer i svenska språket.
När kålpuddingen väl var i ugnen drog vi till ICA för att köpa mjölk och godis till kvällens film.

Maten blev faktiskt hur god som helst! E som är såsälskare, var jättenöjd med såsen och Ami tog om. Vi tre kan öppna matställe när som helst!
Sen blev det 'August Rush' på filmduken. Den är bra, men mest gullig.

Vi väntar på pappa allihop, det kändes inte som en fredagkväll utan honom...

Inga kommentarer: