12 maj 2012

Jobbarlördag!


Herr B tog tag i berberisbuskarna. Den jag inte fick upp och även den som jag tänkt ha kvar. Nu finns det bara en kvar av fyra och den står alldeles fel men får stå kvar tills vidare.
Ute var det minsann blåsigt och kallt men med fleecetröjor på går det att jobba ändå. Jag gallrade ur nyponbusken vilket var välbehövligt. Men jäklar vad taggig den är, jag har händerna fulla av små taggar trots att jag hade rejäla handskar på.


Luktärtorna ligger i blöt. De ska stoppas i jord i morgon. Jag har två olika sorter, en buskig och en vanlig som klättrar. Luktärtor är ju mina favoritblommor och jag har inte odlat såna på ett par år nu så det är dags igen.

Lilla E kom hem på välkommet besök vid lunchtid. Det blev lax med citronsås och färskpotatis för att fira det.
Efter lunch tog vi en vilopaus sen for Herr B och jag till stan för att köpa en rosenbuske. Den planterades där berberisbuskarna stått. Rosen skall vara härdig upp till zon 7 så den borde klara sig där den står nu eftersom det var okej att ha den i lite skugga också.


Så här liten och obetydlig är den nu men skall bli upp till en och en halv meter och blomma från juli till sena hösten med vita doftande blommor.
När jag ändå var igång rensade jag kring klätterrosen och däromkring. Det börjar se riktigt prydligt ut på sina ställen, men än finns det hur mycket som helst att göra.


Till kvällsmat blev det smaskiga hamburgare från Lithells med alla tillbehör som tänkas kan. Det var supergott!
I kväll blir det att slappa framför teven!

1 kommentar:

Anonym sa...

UUU, vad kallt det såg ut på bilderna! Men gott vid grillen! Längtar till luktärtorna slår ut, fast då har nog vi redan kommit och gått kan jag tro.../Vicky