18 maj 2012

Klämdag!


Det här är en burk med inlagda granskott. Den och en nybakad surdegslimpa kom PeGe med i morse för att han fick låna släpkärran. Trevligt!
Herr B och jag har återigen tillbringat tid i trädgården.


Äppelträden håller på att slå ut och kryddorna i pallkragen har överlevt vintern. Vädret har varit soligt och fint fram till lunchtid då en regnskur passerade lagom medan vi åt.



Vi gjorde en snabbvisit hos vännen Lennart för att få lite råd om jordförbättring och naturligtvis skickade han med några intressanta plantor som fick nytt hem hos oss.



Vid dammen står kabbelekan i full blom och det är riktigt fint där nu. Liljekonvaljerna har börjat komma upp och en del har redan små späda blomknoppar på gång.
Det börjar bli finaste tiden nu när pionerna vid husväggen snart öppnar sina stora knoppar och syrenen så smått ska tänka på blomning. Häggen doftar redan på avstånd och på morgnarna sjunger fåglarna hysteriskt.

I eftermiddag har vi varit i stan på jakt efter fågelholkar. Fem olika ställen besökte vi tills jag var nöjd med de vi hittade. Ja, jag vet att det är sent påtänkt med fågelholkar nu, men ingen pippi vill ju flytta in i en helt ny holk så därför är det till nästa säsong de är tänkta.
Herr B och jag har alltid kul på våra shoppingraider. Han ställer alltid upp på mina ideér och bara han får köpa en och annan solcellslampa till trädgården är han nöjd. Nu blev det tyvärr ingen idag för honom, jag kan tycka att den "landningsbanan" som han har skapat ska räcka, men visst ska han ha så många han vill.

Nu blir det ett glas rosé!

2 kommentarer:

Christian sa...

Rose passar bra!

Bella sa...

Du har en fantastisk trädgård!!!