08 maj 2012

Lite kylig tisdag

Forsythian står i sin fulla prakt just nu. Gräset växer men kalla morgnar är det.
Jag mötte Taxi-Marianne på morgonpromenaden. Hon har en jätteboxer som heter Gunde, vilket passar den hunden alldeles förträffligt.
Marianne berättade att hon skrapat rutorna på bussen två morgnar i rad, så nu får det banne mig bli varmare väder. Jag kunde bara hålla med. Mina husarknappar har frysit men jag hoppas att de hämtar sig igen för de är de mest tacksamma blommor man kan ha eftersom de blommar hela sommaren ända till sena hösten.
Getramsen som jag fick av Tin hade jag planterat helt fel upptäckte jag efter en konsultation med svägerskan. De ska inte stå i torr och varm rabatt så jag har flyttat dem till dammområdet där de ska trivas särskilt bra med funkian som jag har där.

Svägerskan kom över med sin glada hund på förmiddagsfika och fick med sig en planta av plymspirean som spridit sig lite väl mycket i min rabatt på framsidan. Så här ser den ut:

Om det är någon mer som vill ha en planta av den så har jag fler som ska bort. Jag har dessutom några små plantor av forsythian som jag gärna skänker bort mot avhämtning.
Nu överväger jag starkt om jag ska ta sticklingar av porslinsblomman eller om jag ska ta en eftermiddagsvila med vovvarna.
Sticklingarna kan nog vänta...

2 kommentarer:

Victoria sa...

Den som ändå hade en trädgård att pyssla med! Här har jag bara en sur trädgårdsmästare att bråka med! Faan vad han hatar mig och det är ömsesidigt!

Leila sa...

Du får gärna pyssla i min trädgård när du kommer, ingen kommer att bråka med dig då! ^^