10 mars 2009


Nu du Vicky kommer det receptet som du vill ha!

Jag har ju letat hur länge som helst efter ett recept på såna där muffins som finns på Starbuck's och Wayne's, men alla jag har testat har varit fail tills nu.
Dessa är chokladvarianten, men man kan naturligtvis byta ut chokladen mot valfri smak. Jag petade i minimarshmallows från Jenny Lou istället för chokladbitarna.



Du måste ha stora amerikanska muffinsformar, det blir 12 stycken.

  • 2 ½ dl strösocker
  • 4 dl vetemjöl special
  • 2 msk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • ¾ dl kakao
  • 1 ägg
  • 3 dl mjölk
  • 75 g smör
  • 2 msk raps- eller matolja
  • 150 g mörk choklad (70 %) eller mini-marshmallows


    Tillagning

    1. Sätt ugnen på 200 grader (175 grader om man har varmluftsugn).
    2. Blanda strösocker, vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
    3. Smält smöret och låt det svalna något.
    4. Vispa ägg, mjölk, smör och olja i c:a 2 minuter med elvisp. (jag vispade ihop det med en gaffel)
    5. Rör ner äggsmeten i mjölblandningen till en jämn smet.
    6. Fördela smeten i 12 stora muffinsformar. De ska vara fyllda till strax över halva formen.
    7. Hacka chokladen grovt och tryck ner halvägs mitt i muffinsen.
    8. Grädda mitt i ugnen c:a 20-25 minuter (jag gräddade i 20 minuter)

      Hur enkelt som helst och kanongoda!

Inga kommentarer: