19 april 2012

Bakdag

I lördags när vi var hon D:sons bjöds vi på kolakakor som deras Lilla A hade bakat. De var grymt goda!
I morse efter en skön promenad beslöt jag mig för att nu ska jag också baka kolakakor. Googlade bland en massa recept på dylika tills jag fastnade för "sega kolakakor med mycket kolasmak".
Lätta att göra och fort gick det och supergoda blev dom!

Recept any one?

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 msk sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör ihop alla ingredienser till en fast deg. Dela den i två delar och rulla ut 2 längder på bakplåtspapper. Platta till.
In i ugnen på 175 grader i 15 minuter.
Skär sneda kakor innan de svalnat. Klart!


Eftersom jag har en himla massa ägg kvar sen påsken, blev det också en Tjinuski-tårta. Den är ju så busenkel att göra och så snaskigt god! Jag river lite mörk choklad över den varma kolan som ger den en extra piff.

Det fina vädret från förmiddagen har nu övergått till regntunga moln som börjar hopa sig. I och för sig behövs det mer regn men inte just nu eftersom jag tänkte gå ut och inspektera trädgården en stund.

"En tom mage är ingen god politisk rådgivare"
-Albert Einstein

2 kommentarer:

Victoria sa...

UUUUhhh, vad gott det såg ut!!! Helt livsfarligt vilken knarksida det har blivit, snart kommer narkotikaroteln och ringer på dörren och vill smaka! Kolakakor hör ju till favoriterna men som tur är har jag ALDRIG lyckats baka några goda själv. Helena, här i Bejjan, däremot, hon gör himmelskt goda såna dära!

Leila sa...

Misströsta icke min ängel, du kommer att baka kolakakor till dina framtida barnbarn och de kommer att älska dem! ^^