25 april 2012

Vårväder!

När jag var liten tvättade min mamma och dom andra tanterna mattor vid älven. Letälven i Degerfors alltså.
Det fanns en brygga för ändamålet och dit forslade tanterna sina mattor tillsammans med såpa och kaffetermosar. De skurade så fingrarna var röda och svullna. Sen hjälptes de åt med sköljning och efteråt smakade nog kaffet alldeles underbart.

Hur gör man idag?
Små mattor kan ju köras i tvättmaskinen men de lite större? Jag testade att stoppa in två stycken i min nya tvättmaskin som är större än den gamla, men då protesterade den. Jag fick ta ut de blöta mattorna och skulle hänga dem på torkvindan, men se det gillades inte utan vindan säckade ihop av mattornas tyngd. Jag fick hänga dem över trädgårdsstolarna med påföljd att mattorna nog blir ganska skrynkliga.
Min mattvätt blev därmed ganska misslyckad. 

Jag har haft ont i ryggen i flera dagar nu. Botemedlet skall ju i de flesta fall vara att gå. Jag har gått. Flera gånger om dagen har vovvarna och jag varit ute på promenader men inte har det blivit bättre av det. Tvärtom kan jag tycka. Idag är det rent bedrövligt.
Typiskt att nåt sånt ska hända just som vädret har blivit så mycket bättre och trädgården bara ropar på uppmärksamhet.

Nåja, till helgen kommer 2/3 av mina barn hem och jag får väl sätta dem i arbete. Som tur är har Jocke med sig sina brudar och dom är alltid pigga på aktiviteter.

Nu går jag och sträcker ut mig i soffan en stund.

3 kommentarer:

Victoria sa...

Du kanske ska gå ner till älven o tvätta mattor? Ryggen blir nog riktigt glad då!!! ;P

Christian sa...

Jag undrar förstås hur kaffet smakade efter mattvätten!

Leila sa...

Vicky, det finns inga tvättbryggor längre :(