15 september 2012

Bästa köttsoppan!

 Igår kokade jag min berömda köttsoppa. På bilden en del av ingredienserna. Här kommer receptet:

ca 750g högrev kokas 1.5 tim i 1,5 l vatten kryddat med 2tsk salt och 2 kryddmått malen svartpeppar.
Under tiden skalar och tärnar jag
några morötter
en liten kålrot
några potatisar
en paprika
några palsternackor
en liten blomkål i buketter
och strimlar en purjolök

När köttet är klart tar jag upp det och lägger på skärbräda.
Häller i grönsakerna i buljongen tillsammans med
en buljongtärning
ett par pressade vitlöksklyftor
lite chilisås
Det får koka i ca 20 minuter.

Under tiden skär jag köttet i tärningar och rensar bort fett och hinnor.
När grönsakerna kokat färdigt häller jag i köttet och en massa hackad persilja.
Klart!

Den här soppan kan naturligtvis ätas på direkten, men smakar nog bäst dagen efter då alla smakerna gift ihop sig. Därför gör jag alltid en rejäl gryta så den räcker några dagar och man slipper fundera på vad man ska äta till lunch. Supergott såhär på hösten med en macka med Port Salut på.

Idag kom Lilla E hem på ett kort besök. Vi hade bestämt att åka till stan för en liten shoppingtur.
Det blev MittiCity som blev målet för utflykten. Vi hann med Akademibokhandeln, Apoteket, InterSport, Indiska och Gina Tricot. Det blev kassar att hålla reda på ur samtliga butiker och vi var nog ganska nöjda med inköpen. När det började kurra i magen beslöt vi oss för att åka hem och äta köttsoppa istället för att chansa på nåt mindre välsmakande på stan.

Hemma var AC-installatören i full färd med att göra service på AC:en, vilket säkert var behövligt.
Herr B har varit målare idag. Det blev bra. Han har mycket färg på armarna.

Ute är det en strålande höstdag med klar luft och strålande sol. Jag har återigen plockat en stor bukett luktärtor. Blomstringen verkar inte mattas än på ett tag och det gillas skarpt.

Lilla E for tillbaka till Sunne med kassar och påsar för att kolla på WCS med kompisar.
 Hon tog med sig mössor och halsdukar för nu börjar det bli kyliga morgnar och innan man hinner säga: Däntä jul än, så är det frost och doft av snö i luften.

Ha en skön lördagkväll!

3 kommentarer:

Victoria sa...

Synd att både kålrot och palsternacka är bristvaror häromkring...:( Dill har jag inte sett på länge heller.

Leila sa...

Men ta några andra rotsaker som finns där, det går säkert alldeles utmärkt och kan bli hur bra som helst!

Anonym sa...

gud vad gott