08 januari 2013

Drick Mjölk!

Nu jäklar är jag arg så det kokar i öronen!
Under en lång tid har jag lite förstrött följt diskussionerna om mjölkböndernas ersättning för deras levererade mjölk. Jag har sett på teve om hur svårt en del av dem har det för att få det att gå ihop och tänkt att det borde inte gå så långt att de ska behöva slakta korna och låsa lagår'n.
Till slut fick väl bönderna några extra ören för mjölken och det blev tyst. Nu läser jag i tidningen att de ska få sänkt ersättning med 6,5 öre per liter! Vafan!?
Alla som jag har frågat tycker att bönderna ska få minst en krona MER för varje liter! Jag vill ha min mjölk från bönder i Sverige, jag vill se glada kossor beta i hagarna på sommaren och jag vill verkligen se en levande landsbygd och jag vill att bönderna ska ha råd att hålla det så!

Jag förbannar än en gång den jävla läskedrycksjätten från det stora landet i väster som fått svenskarna att dricka läsk till maten istället för den alltigenom nyttiga mjölken!
Mjölk är mat och om man dricker mjölk till maten blir du mätt, får i dig nyttigheter och behöver inte fylla på tomhetskänslan i magen med onödiga kalorier en stund efter måltiden.
Äldre personer slutar att dricka mjölk för det är "bara barn" som dricker det. Bra tänkt där! Sen åker du ambulans till sjukhuset med brutna armar och ben för minsta lilla för att ditt skelett är så urkalkat att det inte tål något. Fast det blir ju en stor händelse i din tråkiga vardag...

När man blir äldre kan man uppleva att man inte mår bra i magen av mjölk, vilket jag själv har gjort. Slutade jag att dricka mjölk? Näpp, det finns laktosfri mjölk som smakar precis lika bra som den vanliga mjölken och magen gillar den. Jag får dessutom i mig både D vitamin och Kalcium som jag annars varit utan. D vitaminet som dessutom är en stor bristvara i våra kroppar så här på vintern, ger där åtminstone ett litet tillskott som kan vara bra att ha om man nu inte hellre vill gynna nån hälsokostfabrikant och köpa det på burk. Det är ju så mycket roligare och billigare att göda dessa fabrikanter än att ge bönderna det som rätteligen hör till dem....
Aja, jag skulle kunna argumentera för mjölken hur länge som helst märker jag, men nu får det vara bra för nu ska jag ut och promenera med vovvarna!

Inga kommentarer: