11 januari 2013

Fredagsmys!

Efter att ha manglat och återigen stuvat tvättmaskinen full, bäddade jag och städade köket. Puh, vad själadödande såna där normala hushållssysslor är!
Men när vovvarna fått sitt morgonmål drog jag på mig kängorna och "hundrocken" fullstuvad med bajspåsar i fickorna och gick ut på promenad. Vädret var egentligen ganska skönt med minus tre grader, vindstilla och mulet. Vi gick den extra långa promenaden och på hemvägen vid Petruskiosken såg jag att kommunens adventsstakar fortfarande står kvar. De är ganska mysiga i adventstider och enligt Herr B har de stått så där i eviga tider.  Men är det inte hög tid att avlägsna dem nu för den här gången när de inte längre fyller någon funktion? Advent är över sen länge och inte tänder man dem nu in på det nya året?
Vi gick in på Skivstagatan och passerade återigen den skräckinjagande tomten som en husägare har placerat invid en gran och skrämmer skiten ur hundarna.

Den påminner mig om en deckare jag läste för länge sen då ett mordoffer ikläddes just tomtekläder och sattes ut i snön. Om du förstorar bilden ser du att han ser väldigt död ut! Inte varken mysigt eller särskilt kreativt får jag säga här i min blogg.

När jag kom hem ringde jag Moster T för att höra hur det var med henne såhär efter helgerna. Jodå, det var bara prima liv. Maria var där och hade just satt färg i håret på Moster T för att fräscha upp henne inför den stora konferensen hon ska på i Oslo. Hon fyller sjuttiosex nu i vår, och det skulle man aldrig tro! Hon jobbar på som vanligt och är full av idéer om förbättringar och inspirerande feedback till sina underställda.

I eftermiddag har jag ägnat mig åt att läsa i en av mina julklappsböcker. Det är Arnaldur Indridasons senaste och den är lika bra som de tidigare i serien fast jag känner en olustig känsla av att det kan bli den sista boken om Erlendur Sveinnsson. Om det blir så känner jag en stark lust att tala om för författaren att han på inga villkors vis kan göra så! Jag har verkligen njutit av att läsa dessa böcker som är så lågmälda och skickligt hopknåpade till mollstämda berättelser med fantastiska miljöbeskrivningar och verklighetstrogna personporträtt. Jaja, jag håller tummarna för att Indridason sitter och knåpar på nästa bok i serien och att jag får den i julklapp nästa år!

Och varför skrev jag Fredagsmys som rubrik, kan man undra? Jo, igår kväll frågade Herr B vad vi skulle hitta på för fredagsmys, och jag svarade att vi får väl googla på det. Jag gjorde det och fick bara upp "tacos" "chips" och sånt, vilket verkar vara ganska enahanda. Det måste väl finnas annat som kan kallas fredagsmys också?
Nåväl, vi kunde inte komma på något själva heller som skulle förgylla fredagskvällen annat än att äta gott och se en film.

Här håller Herr B på att förbereda kvällens kulinariska fest. Lax i citronform och till det bulgur med sparris, pesto och tomater överstrött av gräslök. Jättegott blev det så nu är vi mätta och belåtna och ska strax bänka oss för att se på film.

Fredagsmys på er!



Inga kommentarer: