17 januari 2013

Lite av varje...

Det här är Meimei. Hon har puppy eyes och är en alltigenom en glad skit. Nu har hon börjat löpa och har fortfarande inte en susning om vad det är fast det är tredje gången det händer. Präktiga Rio höll sig från andra löpet ren och fin och numera märks det bara genom att hon putsar sig extra mycket. Men inte Meimei, hon putsar hellre Rios öron och ögon med frenesi än att putsa sig själv.

Idag var vi ute och gick i det fina vädret. Det var inte mer än ett par grader kallt men en snålblåst gjorde att det kändes mycket kallare. När vi kom hem borstade jag bort snön som fallit under natten från gården och fyllde på frön i fågelmataren. Jag ringde Joachim igår för att få instruktioner om hur det skulle gå tillväga, och det var enkelt som allt är när man vet hur man ska göra. Hela den stora hinken som han köpte är nu slut och jag måste nog bege mig till Lantmännen för att köpa mer. Har man en gång börjat mata fåglar får man ju hålla på annars lär de bli ledsna och dö, och det vill vi ju inte.

Jag som är en ihärdig radiolyssnare hörde att ett vargpar har etablerat sig några kilometer från Forshaga, och folk är naturligtvis hysteriska över detta. Hur ska det gå med alla hästar och hundar nu, undras det?
Friska vargar ger sig sällan på tamboskap, sade experterna på radion, men ett elstängsel kan väl vara ett enkelt skydd om man nu måste ha hästar (som egentligen inte finns, har jag läst). Och att vistas med en okopplad hund i vargtrakter gör väl bara den som vill bli av med hunden och få ersättning för det.

Då är det bra mycket läskigare med den stam på 300-400 vildsvin som härjar bortåt Dömle-trakten. Blir de nog många drar de sig säkert inte för att besöka bebyggelse och det vore nog inte så kul. De lär vara riktigt ilsksinta när de har kultingar och anfaller allt och alla om de känner sig hotade. Inte undra på att människan sägs vara besläktad med grisen!

Nu ska jag fortsätta att röja i klädkammaren!

1 kommentar:

Victoria sa...

Vilket svin!