07 januari 2013

Vardagsmåndag!

Ute är det en känsla av vårvinter. Fåglarna kvittrar i syrenen där de ivrigt äter ur fågelmataren. Vi gick ut på vår promenad i ett lätt duggregn på gångvägarna som nyligen blivit sandade mot halkan. En ynka plusgrad är det och lite disigt över bygden.
Vi mötte en kvinna som var ute och rastade den här lilla elvaveckorsvalpen som var hur söt som helst, lite blyg för Meimeis närgågna attacker av glädje men ändå inte rädd. Rio nosade belevat på valpen men bestämde att den var som luft för henne, inget intressant alls.
Kvinnan som hade valpen var på tillfälligt besök i Forshaga och berättade att hon bodde i Stockholm men var ursprungligen från Serbien. Hon berättade lite om hur hennes släktingar har det där, och det är både sorgligt och bedrövligt. Man känner sån vanmakt över att inte kunna göra något när det är krig och befolkningen lider. Kan inte dessa krigsgalningar spela ett onlinespel om makten istället för att tvinga oskyldiga att delta i sina galenskaper?

Nä, nu ska jag berätta om trevliga saker.
Annika, Linnéa och jag shoppade loss lite i Victoria´s Secret onlineaffär. De har rea där just nu, så det blev en hel del som åkte i shoppingkorgen. Jag har slut på de underbara hudkrämerna som Vicky och jag köpte och nu hade de ett erbjudande om 5stycken för 30 dollar. Billigt! Några nya dofter fick dela utrymme med gamla godingar. Annika köpte en ursöt pyjamas och Linnéa lite läckra underkläder.
Nu väntar vi med spänning på leveransen som är utlovad till slutet av månaden fast jag tror det kommer tidigare, så var det sist i alla fall.

Nu har jag gjort en lite paus i mitt skrivande eftersom det ringde på dörren och vovvarna larmade om besök. Det var rörmokare Johan som kom för att kolla pannan som stannar i tid och otid denna period av året då det ömsom är tjugo grader kallt eller ett par plusgrader ute. Nu visade han mig vad som troligtvis är felet, och det var i och för sig inget märkvärdigt utan lätt avhjälpt. En liten fjäder som ska  åka upp och ner beroende på hur mycket varmvatten som beordras, den lilla rackarn hade kärvat ihop sig lite men är nu fixad. Hoppas det är det som är felet och inte något skit med kompressorn eller så, för då blir det kostsamt att fixa.

Annars har jag börjat plocka undan julen så smått. Stjärnorna i fönstren är bortplockade och de flesta ljusstakarna också. Den i köket får vara kvar ett tag till, den ger ett behagligt sken när jag sitter här vid datorn och roar mig. Kanske ska jag åka till IKEA och se om där finns någon trevlig belysning att ersätta staken med.

Och nu kom Herr B hem. Han förärade mig denna lilla chokladask och trots att jag ska låta bli sånt kan jag inte tycka annat än att han är helt underbar!

 Nu ska vi äta semlor!

2 kommentarer:

Victoria sa...

Victorias Secrets minsann! Utan mig! åh, vad fuskit! Allt kul utan mig! JAg vill hem!!!!!

Leila sa...

Du kommer väl på sportlovet?