14 januari 2013

Måndagsrapport!

Idag har jag bakat bullar och piirakkaa. Jag blev helt enkelt så sugen på en bit piirakkaa till fikat så det var bara att börja baka.
Ute har det varit ganska kallt med uppåt nio minusgrader men mitt på dagen tittade solen fram och nu snöar det lätt.

I lördags tog vi med oss vovvarna och åkte till Säbytorp för en förmiddagsfika hos goda vänner. För säkerhets skull fick de vara i bilen medan vi fikade, för Maja, deras egen hund är gammal och kanske inte så förtjust i besök av två små tokstollar.
Som en sen snabblunch for vi till BK:s och tryckte i oss lite onyttiga kalorier.

Stället kryllade av skrikande ungar och deras stressade föräldrar och jag tänkte att nu har jag börjat bli gammal som lägger märke till sånt som jag överhuvudtaget inte skulle ha reflekterat över förut. Men å andra sidan har jag heller inget minne av att mina barn eller barnbarn skulle ha betett sig så ouppfostrat som ungar idag gör.

Sen köpte vi en tårta och åkte till Hynboholm för eftermiddagsfika. Där blev vi sittande en bra stund. Tin och jag pratade böcker och Herr B och Rolf fördjupade sig i tekniska prylar och deras funktioner som de är så fascinerade av.
Kvällen tillbringade vi hemma framför teven med tänd brasa och levande ljus. Väldigt mysigt var det trots att vi inte kunde hitta någon film vi ville se.
Igår däremot såg vi "Expendables 1". Den var inte lika bra som tvåan för Chucken var inte med i den!

Nu har jag inte tid att sitta här längre, jag ska fålla upp en kjol men först ska vovvarna ut och skälla lite på folk!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är piirakka? Ser himla gott ut! Svårt?? sockersugna kramar från Nyköpingseva

Leila sa...

Det är en lingonkaka efter min mammas, troligen förenklade recept.
Vanligt vetebrödsdeg som man plattar ut i en långpanna, breder lingonsylt över och sen smular man en söt smulpajsdeg över. In i ugnen 15-20 minuter på 200 grader.
Jätteenkelt och gudomligt gott för dem som gillar lingon!

Kramar tillbaka jättemycket och hoppas du har det bra!

Anonym sa...

Tack låter himmelskt gott jag älskar allt som har med lingon att göra! Allt ganska bra här. Hälsa Larsa kram