03 december 2012

Bakdag!


Ute är det nu ruggigt kallt men ingen snö förutom det lilla puderlager som flyger omkring.
Jag byltade på mej en massa tröjor och drog Herr B:s jacka över alltihop när jag var ute på promenaden med vovvarna. De visade ganska tydligt att det var den kortare varianten som gällde för det gjorde snabbt ifrån sig och drog hemåt när jag kastat bajspåsarna i latrinen.
Sen blev det en tur till ICA där jag till min förtret hittade en massa varor vars sista förbrukningsdag hade gått ut. Konstigt att handlarn törs sej på det efter reportaget i teve igår om ICA-affären i Stockholm som märker om varor och har en massa annat fuffens för sej. Efter såna reportage är ju folk extra vaksamma på vad de stoppar i sina varukorgar oavsett ICA-affär.
"Du får väl säga till dom", säger Herr B, men orka sköta deras business. Sur blir man i alla fall. 

Inomhus har temperaturen haft svårt att ta sig till normalläge så därför ställde jag mig att stryka gardiner som höjer temperaturen åtminstone någon grad i arbetsrummet.
Nu är köksgardinerna på plats och ljusstaken i fönstret likaså. Det lilla tittskåpet som hängt på väggen i köket är äntligen borta. Jag tycker såna är jättefina och säkert roliga att göra, men det är liksom inte min grej. Någon i familjen vann tittskåpet på nåt lotteri för länge sen och trots att det tog emot åkte den upp på väggen. Nu är den borta och det känns bra men lite tomt, så snart kommer det väl upp nåt annat där.

På eftermiddagen har jag höjt temperaturen i köket genom att baka. Det blev polka-cookies och en pepparkaksrulltårta med saffranscréme (bild ovan). Den blev riktigt god och jag väntar med spänning på vad Herr B kommer att tycka om den.

Ikväll tänder jag en massa ljus och kryper ner under filten med vovvarna och ser på teve. Jag får äntligen reta upp mej på Lisbon i "The Mentalist" igen.

1 kommentar:

August sa...

Rulltårtan låter helt amazing! Ge recept!