15 december 2012

Terrassens julbord i Mariebergsskogen.

Idag har det varit ett rent förskräckligt väder. Ymnigt snöfall med hårda vindar hela dagen men inte alls kallt, det har hållit sig kring nollan vilket gjort snön tung och blåst ihop i drivor.
Rio och Meimei gillade massor att vara ute med Herr B då han skottade snö och tände fler ljusgirlanger i trädgården. Rio hade stora snökockor hängande i hela pälsen när hon kom in, vilket aldrig har hänt förut. Jag fick spola av henne med ljummet vatten för att få bort dem.

Vid halvtvåtiden åkte vi och plockade upp vännerna från Hynboholm för att åka till Mariebergsskogen där vi skulle äta julbord på Terrassen. Vägarna var knappt plogade och det var snöproblem i hela länet, men eftersom vi har en hederlig Volvo kom vi fram obehindrat.
Utanför Terrassen möttes vi av en barnkör som sjöng julsånger och innanför dörrarna möttes vi av varm rabarberglögg som smakade riktigt bra.
Lokaliteten är väl inte den mest trevliga jag varit på, men eftersom deras julbord tydligen är helt hemlagad och den mest populära i stan, fick den väl duga.
Lite jobbigt var det att behöva vänta på att få börja äta eftersom köket först skulle presentera maten med hjälp av en illa inövad dialog mellan kockarna och sen skulle barnkören sjunga ytterligare några julsånger i nytt arrangemang vilket jag inte gillar så värst.
Sen blev vi tilldelade en turordning för att få närma oss maten och det var verkligen inte okej, det liknade mest en skolbespisning och skapade verkligen inte någon känsla av att man är ute för att mysa och äta gott.
Vodkan hann bli rumstempererad innan jag fick min silltallrik som däremot var helt okej.
Jag ratade allt kött och höll mig till sillen och laxen. Ostskivor som var lövtunna och tärningsstora ädelostbitar var vad ostbordet i huvudsak bestod av och det var sniket tycker jag. Inte en Brieost så långt jag kunde se och jag ser jäkligt bra nu för tiden. 
Ris á la Maltan var okej, men saftsåsen var dubiös. Godisbordet var det sämsta jag sett på något julbord, bara en massa torggodis från någon billig tillverkare plus knäck som inte hade kokat tillräckligt länge.

Trevligt hade vi i alla fall och konjaken till kaffet var en bra avslutning på evenemanget.
När vi kom hem var vovvarna väldigt glada, de tyckte nog att vi hade varit och handlat lite väl länge utan att ha något med oss hem.
I morgon blir det mycket att skotta för nu har det kommit en hel massa vitt där uppifrån.
Over and out!

2 kommentarer:

Victoria sa...

Fy, det där julbordet lät inte riktigt bra. Ordet saftsås får mig att tänka på när vi fick det på dagis till mannagrynsgröten som inte kokat klart. Det var så äckligt med klumpar i, både i gröt och sås. BLÄ!
Hoppas ni gör ett eget bättre julbord hemma. Själv har jag säkrat kålroten till Lanttulaatikkon i år!

Leila sa...

Åh, älsklingen min! jag kunde ha knockat den där dagishäxan som tvingade dig att äta gröt!