20 december 2012

Tranhems gårdsbutik!




Idag har Herr B och jag besökt Tranhems gårdsbutik. Ett supermysigt ställe med massor av fräscht kött av alla möjliga sorter och dessutom lite delikatesser av varierande slag.

Vi handlade både kött och ost och kunde inte motstå den choklad-och whiskysmaksatta salamin som visade sig vara en riktigt spännande och god korv. Den var kraftigt rökt så jag är lite försiktig med att frossa i den, men en skiva smakar väldigt bra.

När vi handlat klart och gick ut blev vi bjudna på deras egen kokta korv i bröd, och den korven smakade som korv ska, inte nåt vattnigt, smaklöst elände som kokt korv oftast är.
Vi var mycket nöjda med vårt besök där och rekommenderar det som det bästa alternativet till inplastat och vacuumförpackat kött som man egentligen inte vet vad det är.

Sedan for vi vidare till IKEA där HerrB skulle kolla efter lite grejer till morgondagens kalas, men tyvärr får vi hålla till godo med det vi har till just det ändamålet. Däremot hittade jag naturligtvis söta ljuslyktor som ser ut som tårtpapper, och de fick följa med oss hem.
Vi åt lunch på IKEA, och jag säger som jag alltid gör när jag bryter mitt löfte att aldrig äta där, jag gör inte om det!
På väg till kassan stod det flickor och sålde små mjukisdjur till förmån för Rädda  Barnen. De kostade en tia styck, och naturligtvis skulle Herr B ha en hel hög av dem att ge till vovvarna. De är numera små tussar av vadd under matsalsbordet.

När vi for vidare till Bergvik gick Herr B till Maxi för att handla mat och jag tog mig en tur i affärerna. Det var förvånansvärt lite folk ute för att handla, vissa affärer var helt tomma på kunder. Undrar om det bara är mataffärerna som har bråda dagar nu och har folk redan köpt alla julklappar?
Jag köpte mig en grå mjuk mönsterstickad väst som jag nu har på mig, och jag känner att den kommer att bli en favorit i vinter.

Nyss slog pendylen som Herr B fått fart på, sju spröda slag, och det är dags att ge vovvarna mat.

Jag återkommer om inte apokalypsen har inträffat!



Inga kommentarer: