02 december 2012

NK:s usla julskyltning!

                                                                  Lilla E:s avfärd.

Efter att ha parkerat vovvarna hos bästa Cornelis packade vi bilen och for till Stockholm i fredags. Väglaget var bra men blött ungefär fram till Strängnäs där snön började falla och det blev moddigt och grisigt. Fram kom vi i alla fall och efter pärsen med att parkera i det supertrånga garaget inväntade vi Herr B som skulle komma med tåget från Göteborg. Lilla E jobbade in i det sista medan jag tog en powernap.
På kvällen sammanstrålade vi på "Sue Ellen" med familjen G för att äta. Det var en riktig gammaldags bierstubeaktig restaurang med mycket folk och god mat. Herr B och jag åt wienerschnizel och Jocke körde en repris på Schweinhaxen. Lilla E och Annika valde ostschnitzel och Viola tog lamm med risotto.
Efter några goda öl och smaskig dessert gick vi vidare till ett stillsammare ställe för att ta en drink.
Vi hamnade på hotell Birger Jarl som ligger alldeles i närheten. Kvällen före hade det varit nåt stort jippo där med kändisar som designat en massa rätt fula julgranar. ( Vicky, du vet vad jag menar! )
Sen blev det sena kvällen och vi var ganska trötta när vi kom hem.

Lördag morgon tog vi det lugnt och for sen ut till Arlanda med Lilla E. Hennes flyg skulle gå klockan ett, men hon skulle handla lite smått och gott till CK så hon fick ganska gott om tid till det.
Efter många kramar lämnade vi henne vid säkerhetskontrollen, svalde klumpen i bröstet och for tillbaka till stan för att äta lunch.
Sen tog vi en shoppingrunda där jag äntligen hittade kappan jag ville ha. Jo, det fanns dufflar också, men den här var skönare och kanske mer passande för mej. Sen köpte jag ett par sköna  mjuka stövletter utan klackar så jag kan gå långa sträckor utan att få ont i fötterna.

Vi var ganska möra när vi kom hem igen och beslöt att ta det lugnt på kvällen, se på "Så mycket bättre" och Downton Abbey och sen sova.
Idag for jag hem med tåget. Herr B stannade i Stockholm, han skulle ändå vara där tidigt i morgon så det var ingen idé att han åkte hem. Men innan vi gick till stationen tog vi en tur till Hamngatan för att se på NK:s julskyltning. Det blev en stor besvikelse måste jag säga. Temat var barnböcker, och så långt är jag med, men kunde de inte ha julat till det hela?
Både Pippi och Tanterna Grön, Brun och Gredelin firade väl en gammaldags jul kan jag tänka eftersom de är från den tiden då man gjorde det. Och Pettson kunde väl ha varit tomte för Findus! Nä, trist var det, inte stämningsfullt alls! Inte heller hörde jag en enda unge tycka att det var fint, så hur har man egentligen tänkt här?

Ernsti har kommit ut med en ny tidning som jag hade som lektyr på tåget. Den var väl okej, men inte riktigt så julig som jag förväntat mej.
Väl hemma blev jag hämtad av snällaste svågern och tvingade honom att vara med när jag skulle larma av huset. Tur var väl det för jag fick igång larmet och han lyckades stänga av det. Jaja, så kan det gå.

Vovvarna var naturligtvis i extas när jag hämtade dem  och när vi kom hem så tyckte jag att det var väl kallt inomhus. Jodå, pannan hade stannat och det var +14 grader inne.
Ute var det - 11.
Nu eldar jag i spisen och har fleecetröja på, det ska bli ännu kallare ute har det sagts, så nu är väl vintern här.

Inga kommentarer: