12 december 2012

Bakdille!



Så här ser julgodis de luxe ut när de är färdiga. De var lätta att göra fast det tog sin tid.
Moster T och Maria kom hit i eftermiddag för att hämta bullarna jag bakade igår och de fick smaka på de här godisarna som egentligen är kakor. De gillade dem så mycket att jag var tvungen att skicka med några så Åke också ska få lite smak av jul.
Delar gärna med mig av receptet om någon får lust att testa, men hör av dig i så fall.

I morse vaknade jag vid halv sextiden och lyckades inte somna om fast jag försökte. Ju mer jag försökte desto piggare blev jag så det var bara att gå upp. Egentligen är det riktigt mysigt att gå runt och tända julljusen så tidigt när det är mörkt i nästan alla hus runtomkring. När jag släpper ut hundarna och hämtar tidningarna kommer oftast vår granne som tar sin morgonpromenad med deras hundar innan han åker till jobbet. Deras hundar är behängda med små lampor som blinkar så de ser nästan ut som små vandrande julgranar.

Jag upptäckte att jag hade mandelmassa i skåpet och satte därför igång med att göra scottish shortbreads.

De är otroligt goda och jättelätta att göra.
Här kommer receptet, så jag rekommenderar verkligen att prova det.

6dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 krm salt
1 tsk vaniljpulver (jag använder vaniljextrakt)
50 g mandelmassa
250 g kallt smör

Sikta ner vetemjöl i en bunke och tillsätt övriga ingredienser. Riv mandelmassan och skär smöret i småbitar.
Knåda ihop allt som till en pajdeg och ställ i kylskåp 30 minuter.
Kavla ut degen 1/2 cm tjock ungefär och skär i avlånga bitar som du lägger på bakplåtspapper. Jag använder den trubbiga änden av en grillpinne för att göra prickarna på kakorna.

Grädda i 150 grader i ca 20-25 minuter.
Förvara helst i plåtburk.


 Enjoy!

Idag har det för övrigt varit en riktigt kall dag. Säkringarna har gått igen och Herr B har fått ett hysteriskt samtal från mig eftersom jag inte hittade felet lika lätt som förra gången. Men efter några djupa andetag lyckades vi med gemensamma tag rätta till felet och allt var frid och fröjd igen.
Jag måste lära mig att tänka på att jag inte kan ha på ugnen, torktumlaren och diskmaskinen samtidigt. Det märkliga är dock att sånt här bara händer när det är jättekallt ute.

Jaja, nu är det kväll igen och jag är nyklippt fast det blev lite väl kort den här gången men det växer väl ut snart igen och det blir dags att baka nya bullar.

I morgon är det Lucia och en liten söt flicka med ljuskrona på huvudet som kommer och väcker mig med sång och kaffe på sängen hör till de svunna tidernas minnen. Vovvarna och jag får se på teve-Lucian och sjunga luciasånger själva. Det funkar det med!




1 kommentar:

Victoria sa...

Jag har ALDRIG haft något Lussefirande hemma på sängen...
Fina short breads!