22 december 2012

Dan före dan före dopparedan!

Igår hade vi en liten före-jul-fest. Svåger och svägerska samt riddar Jakob med föräldrar var inbjudna.
Herr B hade ägnat större delen av dagen till att förbereda kvällens mat.
Vi började med varm romglögg och till det serverade Herr B små delikata munsbitar på sked. Det var ädelost med äppelbitar, rökt lax i nån sorts goja med pepparkaka till och cheddarfyllda dadlar. Gott!
Vi åt tjocka revbensspjäll med rotmos och hemgjord rödkål till varmrätt. En god och mättande rätt så här i vintertider. Rödkålen som jag fick recept till av Joachim, blev väldigt populär och receptet efterfrågades.
Till dessert blev det passionsfruktpannacottapaj, negerbollar och mina julgodis de luxe.
Jag tror med säkerhet att gästerna blev mätta!

Idag tog vi sovmorgon till halv nio vilket inte händer särskilt ofta. Ute har det kommit ett lager med nysnö som föll så vackert i stora mjuka flingor. Det är fyra minusgrader och solen har varit uppe en liten stund.
Igår var ju årets kortaste dag och dessutom skulle jorden gå under, vilket den som vanligt inte gjorde. Jag har lite svårt att förstå de människor som hetsar över alla dessa förutsägelser och gör förberedelser inför dem.
Gör nåt vettigt istället, tycker jag. Se till att alla barn i världen har rent vatten att dricka, till exempel, så får man inte tid till en massa hokuspokus utan har fullt upp ändå.

På förmiddagen har Herr B som vanligt löst melodikrysset, men idag tror jag bestämt att Rio var den som hjälpte till mest.
Efter det kollade vi på en film från Ghibli Studios. "Uppe På Vallmokullen" hette den och var så vackert gjord som bara de kan. Det var en lite söt romantisk berättelse, lågmäld och fin med lite drama och ett lyckligt slut.
Jag gillar definitivt såna filmer!

Idag slappar vi nog mest. Inte för att det var mycket festande igår utan för att det bara känns rätt att göra det!

Inga kommentarer: