14 december 2012

Winter wonderland!



Här har mina tomtar krypit upp ur vrårna och får stå på spiselkransen där de förmodligen diskuterar saker som hör till tomtarnas värld.
Ute är det en helt magisk vinter med snö som faller i mjuka disneyflingor och allt är rent och vitt. Att gå på kvällen utmed Skivstagatan och se alla juldekorationer som i år är mångfalt mer än vanligt, är en fröjd. Snön knarrar mysigt under kängorna och jag ser sällan människor ute, inte ens vilsna hundägare, konstigt nog.
Det finns dock en sak som skämmer vår lilla kommuns julstämning och det är personen som uppe på berget pyntar med jättestora vulgära flerfärgade lampor föreställande en lastbil eller nåt sånt. I år har det tillkommit fler grälla saker som till exempel ett hjärta med en jättepil på och andra saker som inte ens min livliga fantasi kan räkna ut vad det är.

Igår hörde jag Ernsti på radion. Han samtalade med Lotta Bromé om jul och sånt. Han berättade att han gjort en julängel där han klistrat på en bild av Dagobert från unga år att hänga i granen så att han på sätt och vis är närvarande under jul. Det tyckte jag var fint.
På tal om Dagobert så tittade Herr B och jag på film som var inspelat en jul för ganska precis nitton år sen. Lilla E var så liten och kavat och hennes storasyster hade röda strumpbyxor med snöflingor och en snögubbe på sig.
Filmen fortsatte med det mest spektakulära nyårsfirandet vi haft. Alla var unga och snygga och barnen små och söta. Dagobert serverade nikolaschka och alla verkade vara på festhumör.

Här är en något suddig bild på vad jag pysslade med igår. Små julgrupper som sprider juldoft är nu utplacerade på olika ställen i huset.
Idag ska jag putsa kristallkronan i köket och med det är de flesta kronorna putsade. Någon bakning blir det inte idag trots att Herr B verkar intresserad av att ha hela frysen full av av bakverk. Han kommer hem i eftermiddag från denna veckans bravader i Stockholm och lär väl få ge sig i kast med snöskottning om det fortsätter att snöa som det gör nu.

Ulf Lundell äger!

2 kommentarer:

Victoria sa...

Vi har laddat hem Ernst och kortet på Dagobert var vackert och fint! Vi blev sugna att göra allt som Ernst gjorde i sitt program!

Leila sa...

Ja, visst är han en riktig inspirator? :D