11 december 2012

Tisdagspyssel!

Igår kom Herr B hem med dessa små söta portionsformar med lock. Han utlovade créme brulee i dem eftersom han samtidigt köpte en liten gasolbrännare att smälta sockret med. Vi har verkligen saknat en sån här i huset där man experimenterar med allsköns desserter.

Idag har jag ägnat större delen av dagen till att baka. Moster T ville göra ett arbetsbyte där jag skulle baka och hon fixa frisören.

Det blev kanelbullar och lite piirakka till henne, nu gäller det bara att få dem transporterade till Dfs.
Jag provade det där receptet på julgodis de luxe som jag hittade i en tidning, och hittills verkar det bli bra. Det tar en himla tid att göra bara, eftersom de ska in och ut i kylskåpet så det sista som ska göras sparar jag till i morgon.

I morse for Herr B till Stockholm igen och det ger mig både tid och utrymme för mina experiment i köket. Medan jag grejar lyssnar jag på radion och idag var frågan vad en riktig man var för något.
Den kvinnan som var programledare var så ute och cyklade enligt mitt sätt att se, att jag funderade på om hon var manshatare. Varför kan man inte bara bejaka skillnaderna istället för att med alla medel försöka sudda ut dem? Jag vidhåller i alla fall att det finns "pojksaker" och "flicksaker" och de kommer med all sannolikhet att bestå även om män gråter offentligt och byter blöjor, eller att tjejer är riktigt vassa svetsare.
Sen att ingen ska förtrycka eller förnedra någon annan, ur alla aspekter, är mer en mänsklig fråga än en könsfråga.
Nä, orka engagera sig, det finns tydligen lika många åsikter om saken som det finns sandkorn på stranden, men jag har i alla fall det här forumet att säga vad jag tycker även om jag inte eldar på som jag skulle kunna göra.
Nu drar vovvarna och jag oss tillbaka för kvällen och myser framför teven.

1 kommentar:

Victoria sa...

Guuu, va smarriga de ser ut, de där bullarna!