09 december 2012

Mörkret flyr dagen gryr

Jag hann inte blogga igår så jag tar en resumé över gårdagens mest noterbara händelser nu.
Herr B hjälpte mig att videoskypea med min döttrar i Beijing! Det var så underbart att få se dem fast uppkopplingen var seg och hackig. Det blev inga långa ingående beskrivningar av Lilla E:s bravader där, mest satt de och gjorde knasiga grimaser och fnissiga kommentarer.
Om tekniken hade fungerat som den skulle hade det varit fantastiskt, så vi får göra om det snart igen och hoppas på en bättre lina.

Vädret igår var i alla fall som det ska en vinterdag. Strålande sol över snötäckta träd som gnistrade i kylan.
Herr B var ute och satte upp en ljusgirlang som han snurrade runt en buske, och det blev fint.
Jag kokade skinkan som spred juldoft i köket och den åt vi till lunch med rotfruktspuré och rödbetssallad. Mums!

På kvällen var vi bjudna till svåger och svägerska på lite kalas. Herr  och Fru S skulle också komma men Herr S uteblev på grund av en tråkig förkylning. Fru S däremot kom och var pigg och fräsch som vanligt. Hon hade fyllt år i veckan som gick så vi gratulerade henne med en mjuk pläd att ha över axlarna att mysa i.

Vi blev bjudna på vit whiskyglögg när vi kom och den var betydligt godare än den oftast för sliskiga röda glöggen som man vanligtvis tvingar i sig bara för att det så ska vara i dessa adventstider.
Maten var god som vanligt och till dessert blev det tårta av maräng och vit choklad med färska bär.

Ljuvligt god var den!
Vi kom hem i hyfsad tid och jag märkte direkt att Rio inte var nöjd med att jag sagt att vi skulle gå och handla, för hon sniffade av mig systematiskt och tittade lite förebrående "jag vet att ni har varit hos Geisha och varför fick jag inte följa med?"
Meimei struntar fullständigt i var vi har varit, bara vi kommer hem igen och kramar om henne. Hon är verkligen en glad, snäll och lättsam hund trots att hon ibland pysslar med ajabaja-saker.

Herr B:s oroliga natt har tvingat vovvarna och mig att sova i arbetsrummet. Han har dragit timmerstockar och hostat om vartannat och i morse hade förkylningen han hållit tillbaka en tid, brutit ut. Nu får vi hoppas att det blir en snabbt övergående variant och inte den som segar sig över veckor.

Ute har de första snöflingorna börjat singla ner nu och det ska bli mer säger de på radion.


1 kommentar:

Victoria sa...

Vilken tårta!
Stackars Lars! hoppas han blir frisk fort!